Breaking news

Ce NU a fost BINE la Cerbul de 1,4 milioane de euro al TVR!

loading...

Cerbul de Aur 2019 s-a încheiat, aşadar să trecem la analize dure, critici şi dacă e cazul şi aprecieri :).  Încă de la început fac precizarea că este de bun augur că şi în acest an, TVR a organizat Cerbul de Aur şi că îmi doresc ca acest festival să se organizeze în fiecare an, din ce în ce mai bine. Drept urmare, critica va fi una obiectivă şi constructivă.

În mod inevitabil, voi face analiza Cerbului de Aur 2019, raportându-mă şi la ediţia din 2018.

Ce NU a fost deloc BINE în 2019 la Cerbul de Aur

Numărul foarte mic de concurenţi, doar 12, în comparaţie cu 18 în 2018

Un concurs internaţional este puternic, important, în funcţie de numărul participanţilor şi de calităţile lor vocale şi artistice. Nu poţi să faci un concurs internaţional cu 12 concurenţi, dintre care doi sunt din România şi unul din Republica Moldova. Cerbul de Aur este un festival internaţional de interpretare, aşadar, scopul principal al evenimentului este concursul de interpetare. Deci nu poţi să neglijezi scopul principal al festivalului, acceptând în concurs doar 12 competitori. Acesta este un MARE MINUS al Cerbului din acest an, Comparabil cu 2018, concurenţii din acest an au fost mult mai apropiaţi ca valoare, iar juriul nu a avut misiune uşoară.

Juriul Cerbului a jurizat după bunul plac

În acest an, nu s-au “pupat” deloc preferinţele publicului cu cele ale juriului şi cu cele ale Presei de la Festival. Nu am nici Conservatorul şi nici Academia de Muzică, absolvite, dar am ceva ureche muzicală şi ceva experienţă jurnalistică în festivaluri internaţionale, concursuri muzicale, Eurovisioane, etc şi pot să emit o părere argumentată. Muzica înseamnă EMOŢIE, adică atunci când un artist începe să cânte, orice gen de muzică, să îţi producă o emoţie, o bucurie. Degeaba cântă perfect un interpret, ţiplă, fără cusur, dacă emoţia transmisă e ZERO. Revin la cei cinci juraţi “magnifici” ai Cerbului care au făcut-o lată anul acesta, cu jurizarea. Mă întreb ironic şi retoric, ce “urechi muzicale” au avut juraţii de nu au auzit interpretarea concurentei din Italia, Veronica Liberati. Cum Dumnezeu să nu îi acorzi un premiu acestei concurente??? Ţi se face pielea de găină când o auzi cum cântă, o voce foarte bună, o voce caldă, îţi merge la suflet. Concurenta din Armenia, Syuzanna Melqonyan, a cântat fabulos, ei ce să-i reproşezi? Că e durdulie şi de aia nu îi dai premiu??? Tamara, concurenta din Georgia care a deschis şi închis concursul de interpretare, nici ea nu a fost auzită de juriu. A transmis emoţie, a trăit momentul, dar degeaba, juraţii erau hai hui pe coclauri. Nu spun că cei 4 concurenţi premiaţi de juriu, nu erau buni şi nu meritau un premiu, dar consider că au fost alţii mult mai buni decât ei, concurenţi precum Alfie Arcuri, Veronica Liberati, Syuzanna Melqonyan sau Tamara. Consider că juriul a greşit grav, iar Eliza G din Italia nu a fost nici pe departe cea mai bună dintre cei 12 concurenţi. Poate locul trei merita, dar nu mai mult. Probabil că cei de la TVR când au văzut isprăvile juraţilor, şi-au pus mâinile în cap şi au încercat să dreagă busuiocul acordând premiul pentru “Cea mai bună interpretare a unei piese româneşti”, lui Alfie. Era prea de tot ca australianul care a cântat perfect prima piesă şi s-a descurcat foarte bine şi cu piesa în limba română, să plece acasă fără niciun premiu. Era deja prea mult, se făceau de băcănie.

TVR a uitat că în Piaţa Sfatului sunt 4.000 – 5000 de spectatori

TVR a gândit transmisia tv şi show-ul doar pentru telespectatori şi a uitat efectiv de spectatori. Jumătate din cei aflaţi în piaţă, printre care şi eu, nu am văzut nimic ce se întâmpla pe scenă, pentru că bravii TVR-işti au uitat să proiecteze pe ecrane, ce apare şi pe scenă. După ce ne-am revoltat (eu şi vreo doi jurnalişti), au mai dat din când în când cadre cu concurenţii, pe ecranele laterale. TVR trebuia să monteze cel puţin un ecran mare, lateral de scenă, stânga sau dreapta, care să afişeze emisia de pe TVR, ca să vadă şi cei din spatele tribunelor, că nu e festival radiofonic. Poate în 2020, echipa TVR nu mai uită şi de publicul din Piaţa Sfatului şi nu îi pune să îşi ia binocul ca să vadă cine e pe scenă.

Meet&Greet lângă scenă, o greşeală de organizare

TVR a mai făcut o altă gafă mare, mare de tot. A transformat conferinţele de presă clasice în Meet&Greet şi a stabilit ca locul de desfăşurare să fie în backstage, la doi paşi de scena Festivalului, într-un cort micuţ, cu prelată, în care sauna era asigurată. Nu mai spun faptul că orele de Meet&Greet se modificau şi cu 30 de minute înainte, fapt care nu îţi mai permitea să ajungi. Dar pe lângă toate astea, marea problemă a fost faptul că în timp ce se desfăşurau conferinţele cu artiştii, juraţii, concurenţii, organizatorii, pe scenă se desfăşurau repetiţii şi închipuieţi ce ieşea. Nu mai auzeai nimic, nu te mai înţelegeai om cu persoană. Consider că a fost o mare greşeală făcută de TVR prin amplasarea locului de conferinţe fix lângă scenă. Sper ca în 2020 să asigure condiţii optime de conferinţă pentru presă şi invitaţi, nu bătaia aia de joc, în cort.

TVR a umilit concurenţii premiaţi, împiedicându-i să zică două vorbe pe scenă

Am rămas stupefiat când am văzut ce concepţie a avut TVR, la Gală. A urcat pe scenă 7 concurenţi şi doar câştigătoarei i-a permis să spună clasicele mulţumiri a la Oscar. Păi cum măi echipa TVR, unde aţi mai pomenit voi aşa ceva?? A fost de o penibilitate uriaşă. Nu ştiu cine a fost “geniul” din spatele acestui concept artistic, dar clar trebuie concediat şi trimis acasă. A fost aiurea de tot. Prezentatorii nu vobeau nimic în engleză, concurenţii premiaţi erau debusolaţi, nu ştiau ce să facă, stânga, dreapta, să cânte, să vorbească, să plece de pe scenă, efectiv haos. E normal, logic, firesc, de bun simţ, ca atunci când urci pe scenă în faţa a 5000 de oameni şi câteva sute de mii la tv, şi primeşti un premiu, să spui şi tu două vorbe. Tare mult aş vrea să ştiu cine a fost “geniul” acestei penibilităţi de la gală.

Dacă este festival internaţional de interpretare şi ai şi concurenţi din alte ţări, atunci, prezentarea trebuie să fie şi într-o limbă de circulaţie itnernaţională, precum engleză, franceză, chineză, hndusă, etc. Deci TVR, asiguraţi fraţilor şi un prezentator care să vorbească în engleză, ca să priceapă şi concurenţii ceva!

TVR nu ştie să îşi vândă Festivalul nici către presă, nici către public

Rolul presei la orice eveniment este acela de a promova acel eveniment, cât mai bine, şi cât mai mult şi cât mai repede.

TVR nu a ştiut nici în acest an, să asigure condiţii optime presei şi nici nu a ştiut să vândă Cerbul, presei. Nu e de ajuns să spui că faci acreditări la Cerb şi permiţi accesul în seara de festival şi gata, totul se rezolvă. NU TVR, nu aşa procedezi cu presa dacă vrei să îţi promoveze Cerbul. Trebuie să ştii să atragi presa de partea ta, să-i oferi condiţii, să “te pui bine cu presa”, mai pe româneşte.

Puteai să asiguri în primul rând condiţii decente de conferinţă, cu o sală amenajată special pentru presă, cu tot ce trebuie, ca la evenimentele internaţionale mari, nu doar scaune, masă şi apă plată.

Poate că asigurarea transportului, a cazării, acces la repetiţii în timpul zilei, alte evenimente conexe, intermedierea de interviuri exclusive şi para exclusive cu artiştii, organizatorii, concurenţii, poate că era job-ul vostru ca organizatori. Voi ca organizatori să veniţi să insistaţi la presă cu un interviu cu X, cu Y, cu Z. Nu ştiţi să vă vindeţi produsul nici la presă.

Iar ce s-a întâmplat în seara de gală când au adus câştigătoarea Cerbului pentru 2 minute la Meet&Greet, unde s-a interzis să punem vreo întrebare, doar două vorbe să spună italianca şi câteva foto cu trofeul, mi s-a părut incredibil de penibil. Ne înghesui pe toţi în coşmelia aia de cort şi ne aduci acolo degeaba.

Iar umilinţa a continuat în backstage. Nu am avut voie să ne apropiem de concurenţi, pe motiv că e spaţiul artiştilor. Atunci fraţilor de ce ne-aţi mai chemat în backstage?? În cele din urmă ni s-a permis pentru câteva minute, accesul în ZONA  ARTIŞTILOR din BACKSTAGE, dar imediat a venit un nene de la pază şi efectiv ne-a dat afară, pe motiv că nu avem voie. Dragă TVR, penibil moment, nu se face aşa ceva cu presa care era acreditată să scrie despre Cerb. Nu dai afară presa, nu pui paza să evacueze presa ca pe infractori. TVR nu îţi bate joc de presă, nu trata presa ca pe un preş! Asigură jurnaliştilor acreditaţi cadrul organizatoric, să se poată întâlni cu concurenţii după încheierea concursului, cât mai repede. Puteaţi organiza o conferinţă de presă cu toţi, la 30 de minute după gală. Puteaţi face multe,  dacă ştiţi să vă organizaţi şi dacă vreţi să apreciaţi şi respectaţi presa, nu să ne trataţi ca pe nişte…să nu mai spun ce. Eu m-am simţit umilit, ca un infractor care s-a strecurat pe acolo la Cerb, nu ca şi cum aş fi fost un jurnalist acreditat la Cerb care a venit pe banii lui să relateze despre eveniment.

Aveţi tone de decoruri la TVR, vă era greu să le căraţi cu maşina şi să amenajaţi o sală de conferinţe de presă, foarte cool, modern, fresh??? Of, comoditatea asta şi lipsa de originalitate.

Nici în acest an, TVR nu a aflat că atunci când ai un mega eveniment precum Cerbul, trebuie să ştii să îl şi vinzi publicului, în afară de clasicul bilet de acces în arenă. TVR nu a aflat că poţi să faci multe cu sigla cerbului, cu modelul de trofeu. Spre exemplu, puteai face trofeul în miniatură, să-l vinzi ca suvenir. sau să faci brăţări cu cerbul, insigne cu cerbul, brose, etc, o groază de suveniruri pe care să le vinzi tu direct, către public, să faci bani. La o tarabă am găsit doar un banal magnet de frigider, cu o poză cu sigla Cerbului din 2019, atât, nimic altceva. Oamenii când vin la Cerb vor să plece şi cu o amintire, în afară de fotografii, filmuleţe, autografe.

Apropo de autografe, oare nu era bine ca TVR să organizeze pentru fanii Cerbului şi ai artiştilor care vin la festival, un loc, unde să vină să acorde autografe? Oare nu dădea bine un astfel de eveniment?

Sau încă un lucru care putea fi făcut de TVR. Să permiţi accesul publicului la repetiţii, contra cost, 10 lei biletul, că piaţa nu trebuie să stea goală. Şi aşa mai făceai rost de bani în plus la Cerb.

Scena Cerbului de Aur 2019, spectaculoasă şi nu prea

Scena din 2018 a fost mult mai spectaculoasă şi impunătoare decât cea din 2019. Anul acesta au stat mai bine cu grafica pe monitoare, dar nu şi cu grafica de pe tv. De postcarduri ce să mai spun, anul ăsta au fost praf de tot, parcă făcute cu telefonul mobil, de nişte copii amatori.

Aveau atâtea posibilităţi tehnice şi regizorale să se joace cu decorul de pe scena cerbului, ca să fie totul inedit şi spectaculos. Au preferat să pună două scări şi atât, să le mute din când în când, ba la mijloc ba în părţi, şi atât. Păi cum măi nene, să ai parte de o asemenea scenă cu două piese mari de decor şi tu să faci doar atât?? Doar Loredana, prezentatorii şi cei de la Opera din Braşov, s-au urcat pe scenă, atât, în rest a fost piesă de decor. Echipa TVR a dovedit că este limitată la acest capitol, cu privire la inventivitatea pe scenă. Multe puteaţi face cu cele două scări plus alte elemente de decor, dar e greu să vrei, de ce să te complici mai mult?!

Cred că numărul locurilor din piaţă pot fi mai multe pentru a permite accesul cât mai multor persoane la eveniment.

Prezentarea a fost mai bună ca cea din 2018, dar cred că este loc şi de mai bine, cu prezentatori mai dezinvolţi, mai inventivi mai spontani.

A fost interesant dialogul cu juraţii din timpul concursului, a adus o notă particulară faţă de 2018. Însă prea mult au exagerat textierii cu glumele despre familia Dandel, prea mult, prea tras de păr, parcă erau ditamai starurile internaţionale şi toată prezentarea trebuia centrată în jurul lor.

Un moment penibil la Cerb

Un moment de tot râsul a fost acel individ care venea pe scenă cică ca să “anime” publicul. Domnul probabil se visa un fel de comediant de stand -up . Ce căuta frate omul ăla acolo?? Să vii să spui prostiile alea cu nevasta care te pune pe preş dacă nu te aplaudă lumea!!! Fraţilor, era vorba de un festival internaţional, nu de o băută la Căminul Cultural. Nu vii la Cerb să faci aşa ceva, să îţi pui poalele în cap. Afară cu nenea ăla, pe bune, afară, penibil. Cine Dumnezeu l-a urcat pe scenă??? Puteai să pui pe cineva profesionist să anime publicul înainte de emisie, dar cu stil, elegant, amuzant, nu pe stil cocalar!!!

TVR, pe PLUS la Cerbul din 2019

Recitalul realizat de Laura Bretan, Ester Peony şi Olivier Kaye. A fost un regal muzical, artistic, interpretativ, de clasă internaţională. Bine gândit, bine pus în scenă, bine realizat. BIG PLUS TVR.

Recitalul Corinei Chiriac a ieşit fabulos, drept dovadă reacţia spectatorilor care nu o mai lăsau să plece de pe scenă, dar şi reacţiile rapide din online, cu aprecieri fabuloase, comentairi, like-uri. Încă un BIG PLUS PENTRU TVR.

BIG PLUS PENTRU TVR pentru faptul că şi în acest an, regulamentul a prevăzut ca fiecare concurent să cânte în limba română o piesă. E foarte bine şi sper să rămână aşa regulamentul. Artiştii s-au descrucat mai mult decât onorabil, cu piesele în limba română. Sună foarte bine piesele cântate de străini în română. Plus că ne creşte şi nouă stima de români când auzim străinii că ne cântă piesele în română.

Sunetul în piaţă, în primele două seri de concrus, a fost bun. Mici probleme în seara de gală, mai ales când era prezentat Ministrul Culturii, 🙂 sabotaj, sau întâmplare nefericită, Eda Marcus a rămas fără sunet :).

Piaţa Sfatului a fost full în cele patru seri de festival. E un mare PLUS pentru TVR, întrucât a avut spectatori la Cerb, asta înseamnă că evenimentul prezintă interes pentru public.

Recomandări către TVR

Măriţi numărul de concurenţi la Cerbul de Aur, nu mai veniţi cu 12 oameni pe scenă. Acceptaţi doar câte un concurent dintr-o ţară, pentru o ediţie, nu câte doi sau trei, maxim doi din România. Cu cât sunt mai mulţi concurenţi din cât mai multe ţări, cu atât Cerbul de Aur devine mai promovat şi mai celebru în lume.

Măriţi numărul de zile ale Cerbului de la 4 la 6, şi aşa veţi câştiga mult mai mulţi bani. Faceţi trei zile de concurs, o zi de gală şi două de folclor şi astfel amortizaţi mult mai bine cheltuielile de organizare şi amenajare a scenei, pieţei, prin vânzarea mult mai multor bilete.

Puneţi ecran mare, pentru spectatorii din Piaţa, să vadă şi ei ce se întâmplă pe scenă.

Faceţi suveniruri cu Cerbul de Aur, la fiecare ediţie, vindeţi aceste suveniruri în regim propriu, acolo în piaţă.

Respectaţi presa şi oferiţi condiţii optime pentru mass media acreditată la festival.

Alegeţi juraţi care să nu facă praf jurizarea. Lăsaţi nepotismele şi pilele lui peşte prăjit.

Trebuie să scăpaţi de “prăfuiţi” şi cei cu mentalităţi învechite. Căutaţi oameni creativi care să redea strălucirea Cerbului de Aur.

Vnideţi Cerbul şi televiziunilor din alte ţări, în special acolo unde sunt şi concurenţi în competiţie. Puteţi scoate lejer 100,000 de euro din drepturi de televiziune.

Mai multe locuri în Piaţa Sfatului, mai multe bilete vândute şi mai mulţi bani înasaţi. Puteţi asigura jumătate din bugetul festivalului doar din vânzarea biletelor, sau chiar mai mult.

Nu mai aduceţi vedete internaţionale expirate, care nu au mai scos o peisă din 1900 toamna.

Vorbiţi cu Primăria din Braşov să amenajaţi Aleea Cerbului de Aur, unde în fiecare an să puneţi pe alee, un cerb cu numele vedetelor care vin în recital, cu câştigătorii trofeului Cerbul de Aur. Un astfel de loc ar fi un punct fabulos de atracţie în Braşov şi ar da o şi mai mare greutate festivalului. Discutaţi cu Primarul din Braşov, cu siguranţă se poate face aşa ceva, rapid şi cu costuri minime.

Concluzii despre Cerbul de Aur 2019

A fost bine să s-a organizat, dar oare cheltuiala de 1,4 milioane de euro a meritat? Eu zic că nu, prea mult s-a cheltuit pentru ceea ce ai ieşit. Eu cu 1,4 milioane de euro pe mână, cu logistica TVR, cu sprijinul Primăriei din Braşov şi al Consiliului Judeţean, organizam de 10 ori mai bine Cerbul de Aur şi îl aduceam pe plus, fie şi cu un euro.

Cerbul de Aur este un brand al României şi trebuie să fie transformat în unul de mare succes, un brand tradiţional de ţară, pe plan internaţional.

Cerbul de Aur este o mană cerească pentru România, însă nu e de ajuns să-l ai, trebuie şi să ştii ce să faci cu el.

Rolul acestei analize despre cerb este acela de a veni cu o critică constructivă pentru că îmi doresc ca TVR să organizeze în continuare Cerbul, fără pauză şi cu un succes tot mai mare de la un an la altul.

Aşadar dragi TVR-işti, acceptaţi şi criticile şi apucaţi-vă de treabă pentru ca ediţia 20 din anul 2020, să fie fără cusur.

loading...

Cmentariile sunt închise