Breaking news

Tarifele RCA vor “exploda” din cauza noii ordonanțe de urgență!

Federația Oepratorilor Români de Transport – F.O.R.T. susţine că preţul poliţelor RCA vor exploda din cauza unei noi ordonanţe de rugenţă emisă de Guvenrul Cîţu.

F.O.R.T. solicită intervenția urgentă a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG și dezbaterea în Parlament a tuturor modificărilor necesare legii RCA, pentru asigurarea unui climat echilibrat și neafectat de interese de grup respectiv pentru protectia reală a intereselor asiguraților persoane fizice și juridice.

În spatele ușilor din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară – ASF, a fost pregătit, in ultimele luni, un proiect de ordonanță de urgență, al cărei efect se   v-a resimți direct în tarifele de primă RCA, atat la nivelul asiguraților persoane fizice cât și la cele juridice.

Proiectul acestei ordonanțe, ce se referă în principal la introducerea obligatorie a decontării directe in polița RCA, apare într-un context total neprielnic din punct de vedere al pieței asigurărilor și va conduce în fapt, la o creștere necontrolată a tarifelor de primă.

Cum urmează să fie afectați cei asigurați, prin implementarea decontării directe pentru asigurările RCA în contextul fenomenelor de dezechilibru generate de samsarii de reparații?

Funcționarea decontării directe: avem un accident între 2 vehicule, iar asiguratorul vehiculului păgubit (A) va plăti către clientul său o despagubire, iar apoi va deconta către asiguratorul vehiculului „vinovat” (B) această sumă de bani. Pare simplu.

De ce vor creste tarifele?

Dacă asiguratorul A are garanția că orice sumă plătită cu titlu de despagubire, va fi recuperată de la asiguratorul B, nu va mai avea nici un interes să controleze valoarea acestei despagubiri. Deoarece majoritatea acestor despagubiri se achita direct unităților de reparații, acestea vor putea factura orice și oricât.

Insuși procesul de decontare directa va anihila orice încercare a unor asiguratori de a controla costul despăgubirilor, iar aceste majorari vor conduce imediat la majorari ale primelor de asigurare, pentru că nici un asigurator nu va putea absorbi o astfel de creștere de daunalitate.

De ce vor crește necontrolat?

Nici un asigurator nu va putea calcula cu exactitate cât de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adică, asiguratorul B nu o să stie cat de relaxat va fi asiguratorul A in acceptarea unor tarife de manopera de 800 de lei/ora, adaosuri de 100% la pretul pieselor de schimb sau costuri de 200 de Euro pe zi de inchiriere a unui autovehicul.

De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adica, cele cateva mii de service-uri care facturează in prezent, 150 lei pe ora de manopera și ofera discount-uri la prețul pieselor de schimb vor ramane oare la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori?

Prin urmare, asiguratorul B iși va adăuga la tarif, o marjă de sigurantă suficient de mare incât să evite pierderi. Iar cand nu cunoști exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situată între 0 și 200 %, conducând astfel la creșterea explozivă a tarifelor de primă care deja au trecut printr-o creștere în ultimele luni, estimată la o medie de 15% față de tarifele din perioada 2019-2020.

Este limpede că, așa cum se intamplă de obicei in România, inițiatorul proiectului nu a realizat nici un studiu de impact cu toate că Federația Oepratorilor Români de Transport – F.O.R.T., a cerut incă din vara anului trecut acest studiu.

Un studiu de impact, serios realizat, ar fi demonstrat existenta acestor riscuri, descrise mai sus, precum si un alt mare risc: diminuarea semnificativă a contractelor CASCO? Mai mult, inițiatorul proiectului se foloseste de BREXIT pentru a justifica urgența?!

Privind în urmă, este simplu de observat că, fiecare interventie în piața a statului prin intermediul ASF, a condus la probleme mai mari decat cele pe care a incercat să le rezolve, iar acum, este cel mai prost moment pentru introducerea decontării directe obligatorii deoarece un număr redus de companii au apetit pentru vânzarea polițelor RCA.

Eliminarea din piață a companiilor Astra și Carpatica a generat o creștere explozivă de prețuri ce condus la protestele organizate de transportatori în stradă și la amenzi de 56 milioane de Euro pentru asiguratorii care s-au înțeles în realizarea unui cartel fără ca ASF să schițeze nici un gest.

Introducerea în lege a samsarilor de despăgubiri, a generat o speculă cu banii din despăgubiri în care victima este, în fapt, înșelată de acești samsari.

ASF-ul refuză să elimine contractele de mandat si cesiunea de creanțe, prin modificarea legii, in acord cu practica internațională, din motive ușor de intuit însă propune această ordonanță de urgență care are un singur obiectiv major – sprijinirea samsarilor în detrimentul asiguraților persoane fizice si juridice, victime colaterale ale intereselor financiare de milioane de euro.

Dacă ASF-ul era bine intenționată, de ce nu a introdus în proiect, imposibilitatea cesionarii componentei de decontare directă din asigurarea obligatorie RCA?