Breaking news

Superalimentele: Ce sunt și care este rolul lor

Cu siguranță termenul de „superaliment” a ajuns măcar o dată la urechile tale. Acesta se referă la produse alimentare bogate în nutrienți, care pot aduce beneficii sănătății atunci când sunt consumate pe termen lung. 

Dar ce reprezintă, mai exact, superalimentele? Care sunt cele mai comune superalimente și ce efecte pot avea în organism? Afla în continuare toate răspunsurile.  

Ce sunt si ce rol au?

Nu există o definiție clară pentru superalimente. În orice caz, acestea sunt alimente dense nutrițional, care oferă o cantitate mare de substanțe nutritive, cum ar fi vitamine, minerale și compuși antioxidanți. Cele mai multe superalimente sunt de origine vegetală (1). Găsește superalimentele de pe Obio.ro.

Datorită conținutului nutrițional bogat, acestea pot avea diferite beneficii, precum scăderea riscului de a dezvolta anumite boli sau gestionarea unor simptome, dacă sunt consumate regulat (1).

Antioxidanții din compoziția acestora contracarează efectele radicalilor liberi, care s-au asociat cu apariția bolilor cronice, cum ar fi cancerele, bolile cardiovasculare, artrită, afecțiuni respiratorii și boli neurodegenerative (1).

Este important, însă, să ai așteptări realiste de la aceste alimente. Acestea nu vindecă și nu garantează protecția împotriva bolilor. Specialiștii ne avertizează că este esențial să urmăm o alimentație echilibrată per ansamblu, în loc să ne focusăm pe alimente individuale. Includerea ocazională a unui superaliment într-o dietă dezechilibrată nu se va asocia cu efecte semnificative (1). 

Exemple de superalimente

Iată care sunt cele mai comune superalimente și ce beneficii pot avea:

Vegetalele cu frunze verzi

Varza kale, spanacul, frunzele de sfeclă sunt surse de fier, calciu, fibre, folat, vitamina C, carotenoizi, magneziu și potasiu. Datorită proprietăților antiinflamatorii și antioxidante, pot scădea riscul de boli cardiovasculare, diabet zaharat tip 2 și anumite tipuri de cancer (1, 2).

Broccoli 

Broccoli este o sursă de fibre, vitamina C și glucozinolați. Un compus care se găsește din abundență în broccoli este sulforafanul, considerat un agent puternic anticarcinogenic. Această substanță poate ajuta la prevenirea și tratarea cancerului, cum ar fi cel de sân, prostată, colon, piele (3). 

Fructele de pădure

Datorită cantității ridicate de flavonoide din fructele de pădure, acestea ar putea reduce riscul de infarct miocardic. Fructele de acai, afinele, merișoarele, goji, zmeura intră în această categorie. În mod particular, merișoarele ajută la reducerea riscului de infecții urinare (1). 

Soia 

Boabele de soia sunt bogate în izoflavone. Aceste fitochimicale s-au dovedit utile în reducerea LDL-colesterolului din sânge – colesterolul „rău”, care se asociază cu boli cardiovasculare. De asemenea, izoflavonele ar putea ameliora simptomele menopauzei și preveni demineralizarea osoasă (1).

Kefirul 

Kefirul sau chefirul este o băutură fermentată obținută din lapte. Aceasta conține calciu, proteine, vitamine din complexul B și probiotice, care susțin sănătatea florei intestinale. Alimentele bogate în probiotice au numeroase beneficii, cum ar fi îmbunătățirea digestiei, reducerea inflamației și reducerea colesterolului (2).

Somonul

Datorită conținutului ridicat de acizi grași Omega-3, somonul poate ajuta la reducerea colesterolului și prevenirea formării plăcilor de aterom (1).

Alte superalimente

Lista de superalimente este lungă și include, de asemenea:

  • Nucile, nucile de Brazilia, caju, fistic, migdale
  • Semințe de in, chia, dovleac
  • Turmeric
  • Strugurii roșii și vinul roșu
  • Ceaiul verde 
  • Sfecla roșie și sucul obținut din aceasta
  • Usturoiul 
  • Spirulina și alte tipuri de alge marine
  • Leguminoasele boabe (linte, năut)
  • Ulei de măsline
  • Germeni de grâu
  • Ghimbir 
  • Orz 
  • Ciocolata neagră
  • Avocado 
  • Cartoful dulce
  • Ciupercile
  • Oul 

Așadar, merită să incluzi superalimentele în dieta ta. Totuși, asigură-te că alimentația este variată și echilibrată pe termen lung, pentru a te bucura de beneficiile acestora. 

Referințe:

  1. Ware, Megan. “What Are Superfoods and Why Should You Eat Them?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 7 Jan. 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/303079. Accessed 23 Oct. 2022.
  2. ‌Ansley. “16 Superfoods That Are Worthy of the Title.” Healthline, Healthline Media, 9 July 2018, www.healthline.com/nutrition/true-superfoods. Accessed 23 Oct. 2022.
  3. Nandini, DB, et al. “Sulforaphane in Broccoli: The Green Chemoprevention!! Role in Cancer Prevention and Therapy.” Journal of Oral and Maxillofacial Pathology, vol. 24, no. 2, 2020, p. 405, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7802872/, 10.4103/jomfp.jomfp_126_19. Accessed 23 Oct. 2022.

Sursa foto: Shutterstock.com