Breaking news

Rovana Plumb, acuzată că a pus umărul la falimentarea industriei de cosmetice din România

Digi 24 difuzează duminică un amplu reportaj anchetă despre povestea fabricii româneşti de parfumuri, care făcea exporturi considerabile înainte de 1989, distruse şi cu aportul actualului Ministru al Mediului, Rovana Plumb, fostă directoare a fabricii Miraj, ulterior Gerovital Cosmetics.

rovana plumb - parfumuriO industrie, dintre cele destul de multe care înfloreau pe vremea comunistă, cea a parfumurilor a ajuns acum, la cei peste 20 de ani de la Revoluţie, într-o stare deplorabilă.

Chiar dacă motivaţia fenomenului de atunci a stat în interdicţia dată de statul comunist importurilor de parfumuri străine, această ramură industrială a reuşit să dea mărci cunoscute şi apreciate şi oameni cu adevărat talentaţi, căutaţi peste tot în lume.

Echipa Din|interior a mers pe firul poveştii şi a stat de vorbă cu oameni implicaţi în acest domeniu, de ieri şi de azi, pentru a arăta cum a fost posibil acest declin. Printre acestia, doamna Rozalia Speteanu, cea care a creat de la zero această industrie cosmetică.

După ce şi-a petrecut zeci de ani din viaţă în laboratoarele şi halele fabricii Miraj din Bucureşti, implicându-se în întreg lanţul – de la crearea aromelor, până la distribuţie şi export, Rozalia Speteanu a fost înlăturată după 1989, într-o manieră destul de abruptă, a fost pensionată.

Domnia sa povesteşte acum ce însemna Mirajul în acele vremuri, pentru femeile din România dar şi pentru economia românească, în egală măsură.

În vremurile de glorie, acolo lucrau aprovimativ 800 de muncitori şi se fabricau 27 de milioane de produse: Erau undeva 10% exporturi. … Făceam export în multe ţări europene. Am exportat creme în Franţa, în Grecia, în Italia, în Danemarca, în Olanda, adică erau produse competitive. … Am exportat foarte mult în ţările estice, săptămânal pleca un camion mare, un tir în Rusia, la Moscova , unde exista şi un magazin care se chema Bucureşti. La care atunci când sosea marfa noastră se desfăcea în câteva ore.

 Asta se întâmpla atunci. Ce s-a ales apoi de Miraj şi de ce, explică tot doamna Speteanu: A fost vândută prin metoda MEBO, şi toate acţiunile, deşi era o lege care îngrădea ca dreptul sau numărul acţiunilor pe care putea să le aibă conducerea fabricii de la timpul respectiv, până la urmă toate acţiunile au ajuns în mâna fostei directoare. Şi de-acolo e ce vedeţi dumneavoastră astăzi. Acolo erau banii şi ai mei şi ai părinţilor dumneavoastră şi ai tuturor. Nu erau banii unei persoane care a devenit proprietara acestui bun colectiv.

Iar fosta directoare de atunci era nimeni alta decât actualul ministru al mediului, Rovana Plumb. În anul 2010, SC Gerovital Cosmetics SA, în care se transformase vechea fabrică Miraj, şi a cărei preşedinte era tot Rovana Plumb, a intrat în faliment. Răspunsul biroului de presă de la minister, dat reporterului Digi24 care a încercat să obţină o reacţie a doamnei ministru a fost unul clasic. Rovana Plumb a refuzat să facă orice declaraţie despre activitatea domniei sale la fabrica Miraj.

Dar emisiunea  Din|interior prezintă şi un caz fericit, al unei societăţi de profil care nu numai că a supravieţuit dar s-a şi adaptat cerinţelor pieţei moderne şi reuşeşte să asigure, în continuare locuri de muncă pentru sute de familii de români.

Este vorba despre Farmec, o marcă la fel de celebră înainte de 1989 şi care a fost retehnologizată pentru a face faţă pieţei capitaliste şi concurenţei marilor brand-uri de afară. În prezent, Farmecul, firmă sută la sută românească are 600 de angajaţi, exportă în 50 de ţări şi are o creştere a profitului de 10%. Explicaţia? Un director interesat şi capabil să ţină în viaţă afacerea, care a investit şi a modernizat, şi care a înţeles ce înseamnă marketingul.

„În aceşti mulţi ani de experienţă de marketing şi de vânzări au fost şi situaţii de genul acesta când am schimbat radical un produs tradiţional şi chiar dacă prosusul nou apărut avea acelaşi brand dar era cu totul altfel ca şi aspect, oamenii au avut reacţii negative pentru că nu mai aducea cu produsul vechi. Şi atunci am fost obligaţi, conform reacţiei pieţei, să schimbăm imediat şi să revenim la produsul tradiţional”, povesteşte directorul general Farmec, domnul Mircea Turdean despre legătura puternică a produselor sale cu trecutul.

Un reportaj de excepţie despre o piaţă a produselor cosmetice şi a parfumurilor de lux care s-a ridicat, chiar şi în an de criză, la aproape 70 de milioane de euro, dar pe care noi nu ştim să o valorificăm. Deşi, şi în acest caz, eram printre campioni pe vremuri, cu aromele noastre de violete şi trandafiri. Ce a mai rămas astăzi din toate astea? Vedeţi duminică, la 18.30, la Digi24.