Breaking news

Președintele PNR face praf judecătorii CCR, după ce aceștia au decis că OUG privind comasarea alegerilor este constituțională

Curtea Constituțională a României a respins marți, sesizarea cu privire la ordonanța de urgență prin care Guvernul Ciolacu a comasat alegerile locale cu cele europarlamentare. Președintele PNR, Sebastian Popescu desființează judecătorii CCR, declarându-se uluit de motivarea acestora.

Președintele Partidului Noua Românie acuză pe cei 9 judecători CCR că sunt obedienți celor care i-au numit în funcție, că au judecat strâmb doar din motive electorale pentru a nu le strica ”jocul” PSD și PNL.

”Sunt consternat de decizia CCR cu privire la OUG de comasare a alegerilor. Stimabilii judecători cu pensii nesimțit de mari și nejustificate, judecă după bunul plac al PSD și PNL. Este aberant să susții în unanimitate că OUG nu încalcă Constituția și să justifici că citez ”întrucât exista posibilitatea organizării alegerilor pentru Parlamentul European și a celor locale în condiții deficitare, având în vedere anvergura și numărul mare de alegeri organizate în anul 2024”. Ce motivare e asta? Ce sjustificare de clasa a doua e asta, stimabililor judecători?! Cât de penibili și ipocriți puteți fi? Cum să nu fie neconsittuțională când 95% din partidele politice au fost împiedicate să participe la europarlamentare?  Pe ce lume trăiți stimabililor? În ce univers paralel respirați? Sunteți niște oportuniști, cocoțați la CCR pe salarii babane ca să serviți exclusiv interesele politice ale lui Iohannis, PSD și PNL. Din toate punctele de vedere, OUG este neconstituțională. A fost făcută pe repede înainte, adoptată fix în ultima zi în care se putea adopta, tocmai pentru a bloca majoritatea partidelor să se poată organiza pentru a participa la cele două scrutine de alegeri. Cum să vii să spui o astfel de aberație, că e foarte bine comasate, dar e foarte rău separate, că se organizau deficitar!!! V-a luat mult să gândiți astfel de motivări penibile și lipsite de sens și de corespondent în realitate?!! V-ați decredibilizat devinitiv, simabililor, care numai judecători nu sunteți”, a declarat Sebastian Popescu pentru exclusivNEWS.ro.

În ședința din data de 14 mai 2024, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, a decis: Cu unanimitate de voturi, Curtea a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.1 alin.(1), art.2 alin.(5)-(13), art.3 și art.33 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, și, cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.2 alin.(2) lit.d), alin.(4) fraza a doua teza întâi și alin. (14) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, precum și ordonanța de urgență în ansamblul său, sunt constituționale în raport cu criticile formulate.

În esență, cu privire la criticile de neconstituționalitate privind ordonanța de urgență în ansamblul său, Curtea a reținut că motivele cuprinse în preambulul acesteia justifică existența unei situații extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată, întrucât exista posibilitatea organizării alegerilor pentru Parlamentul European și a celor locale în condiții deficitare, având în vedere anvergura și numărul mare de alegeri organizate în anul 2024. Curtea a mai reținut că legiuitorul are oportunitatea să stabilească condițiile de compunere a Biroului Electoral Central în limitele prevederilor Constituției, însă, atunci când decide organizarea unor alegeri de natură diferită la aceeași dată, organismele etatice implicate în procesul electiv, care, prin excelență, sunt comune, trebuie să se constituie după criterii omogene de natură să asigure coeziunea sa organizațională, precum și securitatea juridică a procesului electoral. Prin urmare, chiar dacă actul normativ a fost adoptat cu mai puțin de un an de la data alegerilor și modifică modul de compunere al Biroului Electoral Central, acesta nu produce insecuritate juridică pentru competitorii electorali. Dimpotrivă, soluția normativă de desfășurare a celor două categorii de alegeri la aceeași dată a determinat necesitatea stabilirii unei set de reguli comune și omogene pentru buna desfășurare a alegerilor, în condiții de echitate pentru toți competitorii implicați în procesul electoral.

Având în vedere cele expuse, Curtea a constatat că ordonanța de urgență nu încalcă prevederile constituționale referitoare la securitatea juridică, separația și echilibrul puterilor în stat, rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a țării, condițiile de adoptare a ordonanțelor de urgență și la deciziile Curții Constituționale.

Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinseci privind dispozițiile art.2 alin.(2) lit.d), alin.(4) fraza a doua teza întâi și alin.(14) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, Curtea a statuat că modul de compunere a Biroului Electoral Central în etapele prevăzute de acestea nu are o legătură directă cu drepturile electorale, nefiind parte nici a laturii substanțiale, nici a celei procedurale a acestora. Reglementarea criticată nu afectează scopul constituirii Biroului Electoral Central, acela de a asigura desfășurarea procesului electoral în mod democratic, transparent și pluripartidic. Prin urmare, Curtea a reținut că aceste dispoziții nu încalcă prevederile constituționale referitoare la interdicția restrângerii exercițiului drepturilor electorale prin ordonanțe de urgență.

Cu privire la neconstituționalitatea art.1 alin.(1), art.2 alin.(5)-(13), art.3 și art.33 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2024, Curtea a reținut că aceste reglementări  nu vizează aspecte care să țină de modul de compunere a Biroului Electoral Central și, prin urmare, nu au legătură cu soluționarea cauzei aflate pe rolul instanței care a sesizat Curtea Constituțională, sens în care a respins ca inadmisibilă excepția astfel formulată.

>