Breaking news

Noua strategie de business care îți poate asigura un viitor liniștit

A vândut și a cumpărat afaceri în Statele Unite ale Americii, iar acum s-a întors în țară și îi învață și pe alții cum pot atinge succesul antreprenorial, prin asumarea unei noi strategii de exit/entry: transferul de afaceri. Dan Crivăț, specialist de business, ne-a povestit despre acest nou trend și a demontat mitul conform căruia doar o afacere într-o stare excelentă este vandabilă.

 

Dan, te rog să te prezinți și să detaliezi puțin misiunea pe care ți-ai asumat-o în mediul de business din România.

În 2015, proaspăt repatriat după 20 de ani de America, îmi propusesem să iau viața mai ușor, eventual sa mă apuc de pescuit, însă n-am putut sta deoparte prea mult timp. Am văzut câtă nevoie este în țară de schimbarea mentalităților legate de modalitățile de ieșire din afaceri. Au trecut peste trei ani de când am pornit și aventura este abia la început – nu este vorba doar despre a vinde niște servicii, ci despre a schimba o mentalitate de business adânc înrădăcinată – aceea că o afacere este cu tine pentru totdeauna și moare odată cu tine.

 

De ce să închizi pur și simplu o afacere, dacă o poți vinde altui antreprenor, care să vină cu forțe proaspete și să continue activitatea? Nimeni – absolut nimeni – nu are de câștigat din zecile de mii de lichidări de IMM-uri care se întâmplă anual; în schimb, toată lumea are de câștigat de pe urma fiecărei afaceri de vânzare   care este transferată.

 

Scenariul acesta, în care compania pur și simplu este dizolvată, aduce după sine doar pierderi. Nimeni nu are de câștigat, nici măcar proprietarul – banii pe care i-ar putea lua în urma lichidării afacerii nu vor ajunge la nivelul unui preț de vânzare pentru un business, fie el funcțional sau nu.

 

Numeroși antreprenori sunt în acel moment al vieții în care trebuie să meargă mai departe și închiderea tuturor acestor afaceri înseamnă doar mai multe pierderi, pentru toată lumea. De asta simt nevoia să fac ceva în sensul acesta – economia României nu poate susține dispariția unei bune părți a IMM-urilor care, știm deja, reprezintă majoritatea firmelor active din țară.

 

Ai menționat mai devreme că o afacere nu trebuie să fie neapărat funcțională, ca să poată fi vândută. Care sunt caracteristicile mai importante – numerele din spatele unei afaceri sau activele intangibile, precum brand-ul, clienții etc.?

Cred că depinde de fiecare afacere în parte. Profitul și celelalte date din bilanț sunt importante pentru orice afacere – ele arată cumpărătorului care este rentabilitatea financiară a acelui business. Chiar dacă cifrele nu arată bine la momentul vânzării, bilanțurile din anii anteriori pot pune în lumină foarte ușor capacitatea afacerii.

 

În unele cazuri, însă, dincolo de bani, brand-ul, o anumită listă de clienți premium, acea valoare de goodwill creată de ecosistemul afacerii pot cântări cel puțin la fel de mult ca rentabilitatea financiară. Doar un expert poate realiza o evaluare complexă a afacerii, din care să reiasă care indicatori cântăresc mai mult.

Ce opțiuni are un antreprenor care a reușit să își vândă afacerea?

Nelimitate. Totul depinde de fiecare om în parte, de ce își dorește fiecare. Dacă vrei să iei o pauză, un an sabatic, poți face asta. Dacă vrei să stai cu familia, acum ai timp. Dacă vrei să începi o nouă aventură antreprenorială, viitorul te așteaptă. Dacă vrei să faci muncă filantropică, ești liber să investești veniturile din vânzare în cauzele în care crezi.

 

Nu pot da un răspuns general, pentru că fiecare situație este specială, fiecare om își vinde afacerea cu un anumit obiectiv în minte. Ce pot să spun, însă, e că ar trebui să ne gândim la aceste scenarii înainte de a descoperi faptul că biroul nostru este acum ocupat de altcineva. Pregătirea antreprenorului pentru viața post-afacere este la fel de importantă ca pregătirea afacerii pentru vânzare.

 

Cam care e valoarea medie a unui IMM aflat la vânzare pe piață în momentul acesta? Crezi că va crește în viitor?

Drept să-ți zic, nu am făcut niciodată un calcul în sensul ăsta, dar aș zice că undeva la 400-500.000 de euro. Știu că nu pare mult, dar trebuie să ținem cont că vorbim aici de afaceri mici și mijlocii, multe dintre ele fiind chiar afaceri de familie. Oricum, prețul de vânzare nu este singurul indicator care reflectă calitatea unei afaceri, problema e mult mai complexă de atât. Spre exemplu, nici nu prea poți compara o afacere de vânzare din București  dintr-un anumit domeniu de activitate cu una dintr-un alt domeniu și oraș din România.

 

În ceea ce privește viitorul, aș fi tentat să spun că valoarea și numărul IMM-urilor scoase la vânzare vor crește. Pe măsură ce transferul de afaceri va deveni tot mai popular, așa cum este de altfel normal, cu siguranță și oamenii de afaceri vor lua mai mult în calcul posibilitatea de a-și vinde afacerea și de a porni apoi într-o nouă aventură. Iar noi vom fi acolo să-i ajutăm!

 

 

 

 

 

>