Breaking news

Matematicianul Solomon Marcu, invitat la emisiunea Digicult

Ediția Digicult de sâmbătă, de la 14.30, de la Digi24, a alocat un spațiu important unei discuții cu o personalitate incontestabilă a culturii românești matematicianul Solomon Marcus, membru titular al Academiei Române.

Provocat la o analiză a sistemului de învățământ românesc, din ultimii 20 de ani, remarcile sale au fost unele extrem de tăioase, dar au descris extrem de fidel ceea ce se întâmplă cu școala și cu tinerii români. Una dintre principalele probleme ar fi materialul de studiu – felul în care sunt structurate manualele pentru diferitele discipline, ce anume se predă.

Noi predăm lucruri complet prăfuite. Sunt programe în urma cu 100 de ani, 150 de ani. Lucrurile cele mai interesante care au apărut în stiință în ultima 100 de ani, nu apar deloc în manuale”, spune Solomon Marcu.

Relația profesor – elev este un aspect care, în opinia academicianului, trebuie regândit din rădăcină, are la bază principii fundamental greșite și asta se vede în fiecare produs al școlii românești.

Trebuie schimbat întregul scenariu de desfășurare catedră – elev, care este un scenariu bazat în primul rând pe modalitatea imperativă – fă cutare, scrie așa, citește așa, răspundeți cutare.  Am văzut o profesoară care repeta următoarea stupiditate pe care uneori o văd și pe pereții unor școli: “Copilul trebuie să învețe să nu vorbească neîntrebat. Copilul mic” Ori vă dați seama? Acesta este unul dintre cele mai antieducaționale principii. În Finlanda faptul că un copil nu pune întrebări este considerat ca o situație patologică și sunt invitați părinții la discuție. Exact pe dos decât la noi”, spune Solomon Marcus la „Digicult”.

Într-un interviu-eveniment cu unul dintre cei mai cunoscuti matematicieni romani “Digiculta abordat si alte subiecte delicate ale zilelor noastre.

Elevul, în mare măsură, elevul standard, la școală se plictisește din cauză că nu înțelege. Când înțelege, nu prea îl interesează. Și cum să iasă din această plictiseală – distracție ieftină care știți și dumneavoastră cum arată. O cultivă tot timpul și televiziunile; să ne arate cât a costat rochia de mireasă a nu știu cui, tot felul de chestiuni din astea anodine care ocupă o mare parte din emisiunile de televiziune. Tot ce nu mai este informatie politică, ceartă politică, diverse catastrofe, asasinate, crime, furturi, cum iese din teritoriul ăsta intră în sfera anodinului, a lucrurilor nesemnificative, mărunte, care sunt numite de obicei „jurnal monden”. În cuvântul „monden” se împachetează toate lucrurile care sunt complet lipsite de valoare culturală, de valoare spirituală, de valoare artistică

Care sunt rezultatele acestui sistem de educatie, a faptului că problemele grave ale învățământului românesc au fost lăsate nerezolvate prea mulți ani?

Academicianul Solomon Marcus răspunde tot printr-un exemplu, unul foarte elocvent: A fost zilele astea, ni s-a arătat la televizor, o situație care ar trebui să ne pună pe gânduri, care arată clar cât de slabă este educația morală a populației românești. Un bătrân la care au sărit cu ciomegele niște copii să-l bată, să îi dea cu niște vergele de metal în cap și în jur lumea privea ca la un spectacol și nu intervenea. Vă las să reflectați ce înseamnă acest lucru, pentru educația acestor copii, pentru educația acelui public, care nu are un elementar simț de solidaritate cu semenii săi.