Breaking news

Guvernul României a decis să şteargă datoriile CFR

Datoriile CFR, în cuantum de un miliard de euro au fost şterse marţi, de Guvernul Ungureanu.

În cadrul şedinţei de marţi, Guvernul României a decis să şteargă datoriile Companiei Naţionale de Căi Ferate, în cuantum de un miliard de euro.

Astfel, peste noapte, dintr-o companie falimentară, CFR devine profitabilă şi fără datorii.

Premierul Ungureanu va anula datoriile CFR SA de la finele anului trecut către buget, în sumă de 3,99 miliarde lei (aproximativ 917 milioane euro) prin conversia în acţiuni.

Acestea vor fi preluate de Ministerul Transporturilor ca unic acţionar.

Ştergerea datoriilor va fi efectuată prin derogare de la legislaţia actuală care reglementează datoria publică.

Potrivit proiectului aflat pe masa Guvernului, se vor stinge creanţele principale şi a accesoriilor aferente, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii şi asimilate salariilor, individualizate în titluri de creanţă emise până la 31 ianuarie 2012.

C.F.R. SA a înregistrat datorii în valoare de 3,9 mld lei, din care 2,06 mld lei reprezentau penalităţi şi majorări calculate pentru neplata sau plata cu întârziere a obligaţiilor companiei, către bugetul general consolidat al statului.

Măsura de conversie în acţiuni a unor sume datorate statului de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA face parte dintr-un plan complet de măsuri care vizează: redresarea economico-financiară a companiei care gestionează infrastructura feroviară publică, prevenirea acumulării de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, precum şi evitarea executării silite a bunurilor deţinute de companie, procedură care ar fi influenţat negativ buna desfăşurare a activităţii CFR SA şi, implicit, a activităţii operatorilor de transport feroviar public de călători şi mărfuri.

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, gestionar al infrastructurii feroviare publice, nu este inclusă în programul de privatizare a companiilor de stat, ci în programul de optimizare a activităţii şi eficientizare economică, agreat de FMI, CE, MFP şi MTI, iar prin raportările de monitorizare (inclusiv EUROSTAT) deficitul lunar şi anual al exerciţiului financiar al companiei se reflecă în deficitul general al ţării.

Guvernul consideră că ştergerea datoriilor CFR nu reprezintă un ajutor de stat întrucât, compania este singura din România care administrează infrastructura feroviară.