Breaking news

Durerile de stomac: cum să le tratezi cu ajutorul alimentației

Sursă: Unsplash.com

Durerile de stomac sunt printre cele mai dese afecțiuni în rândul populației. Când vine vorba de agenții etiologici (care provoacă) ai acestei afecțiuni, trebuie avute în vedere foarte multe variabile. De obicei, durerile de stomac sunt asociate cu stările de stres, anxietate și șocurile emoționale puternice. Din acest punct de vedere, aceste dureri se exacerbează în momente de stres și emoții cu impact puternic.

În aceeași măsură, alimentația joacă un rol esențial în apariția și, implicit, tratarea acestora. Alimentele condimentate, picante, sucurile acidulate și băuturile carbogazoase pot provoca inflamații ale mucoasei stomacului, afecțiune cunoscută sub denumirea de gastrită. Durerile de stomac pot reprezenta simptome și ale altor afecțiuni, cum ar fi boala Crohn, o afecțiune inflamatorie. Un diagnostic viabil trebuie pus, întotdeauna, de către un medic specialist.

Alimentația joacă un rol semnificativ

Când vine vorba de dureri de stomac, alimentația poate, în aceeași măsură, atât să le cauzeze, cât și să le trateze. Persoanelor care suferă de dureri de stomac li se recomandă să urmeze o dietă strictă: să evite consumul alimentelor care ar putea provoca aciditate (fructe și legume cu coajă, carne prăjită și alte alimente prăjite, consumul de tutun și cafea), precum și să aibă porții mici și mese la intervale regulate.

Spre exemplu, este recomandat ca persoanele care suferă de dureri de stomac să consume alimente care au capacitatea de a tampona acidul gastric din stomac. Printre astfel de produse se numără legume precum orezul și cartofii (fierți), cerealele integrale. Pe lângă faptul că au un indice glicemic mic și sunt bogate în glucide care necesită mult timp pentru a fi digerate, au un conținut mare de fibre vegetale care asigură sănătatea tractului gastrointestinal.

De asemenea, se recomandă consumul de pâine doar prăjită, de preferat pregătită în casă. În astfel de situații, un robot de bucatarie se poate dovedi mult mai practic decât ai crede, deoarece te va ajuta să-ți pregătești mult mai rapid mesele zilnice. Fructele și legumele se consumă fără coajă, deoarece aceasta este destul de greu de digerat de către stomac. În esență, un regim ținut corespunzător te poate ajuta să-ți reduci semnificativ durerile de la nivelul stomacului.

Evită prăjelile și alimentele picante

Persoanele care suferă de dureri de stomac ar trebui să evite prăjelile și să adopte noi modalități de preparare termică a alimentelor. În astfel de situații, gătitul la grătarul electric, cuptor sau abur este cel mai recomandat. Alimentele prăjite tind să fie mult mai greu de digerat și necesită o cantitate mult mai mare de suc gastric pentru ca principiile alimentare să conținute să fie scindate în compuși care pot fi absorbiți.

Alimentele picante conțin capsaicină, un compus chimic care acționează asupra papilelor gustative prin provocarea de mici arsuri, de unde și senzația de picant. La nivelul stomacului, acțiunea acestui compus, în combinație cu pH-ul acid existent, se traduce prin lezarea mucoasei gastrice și, implicit, potențarea durerilor de stomac. Persoanele care suferă de astfel de dureri ar trebui să se prezinte, din timp, pentru un consult de specialitate.