Breaking news

Drumul Express Craiova – Pitești nu va fi gata în anul 2024

Vești proaste pentru primul drum express din România care ar fi trebit să lege Craiova de Autostrada Pitești – București. Drumul nu va fi gata nici în anul 2024.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se lăuda în 21 iunie 2023, la Digi 24, că românii vor circula din 2024, pe autostradă de la Craiova la Constanța, însă realitatea din teren este cu totul alta.

„În toamna anului 2024 se va merge de la Craiova la Constanța pe autostradă. Tot ce înseamnă Drum Expres Craiova – Pitești se finalizează și tot ceea ce înseamnă A0 Sud, care e autostradă – nu încurăm cu centura, trebuie să fie în circulație”, a spus Sorin Grindeanu, la Digi24 în data de 21 iunie 2023.

Primul drum expres din România, cu o lungime de 121,18 km, este format din patru tronsoane.

Drumul express nu va fi gata în anul 2024 din cauza lotului 1 unde contractul a fost reziliat în decembrie 2022, când lucrările erau efectuate în proporție de 57%.

În data de 21 decembrie 2022, CNAIR a reziliat contractul cu firma Tirrena Scavi S.p.A Italia din pricina neîndeplinirii obligatiilor contractuale.

Abia în 8 august 2023 s-a semnat noul contract de execuție a lucrărilor cu alte firme constructoare.

”Marți, 08.08.2023, CNAIR a semnat contractul având ca obiect Execuție Lucrări Drum Expres Craiova – Pitești, Tronson 1, km 0+000 – km 17+700 – Relicitare”, cu ofertantul declarat câștigător, respectiv ASOCIEREA Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi Anonim Sirketi – Strade Bauunternehmung S.R.L. – Visio Construction Works S.R.L. Valoarea contractului este de 439.294.261,17 lei fără TVASursa de finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile. Durata contractului de execuție a lucrărilor este de 18 luni, iar garanția de 10 ani. Traseul are o lungime de 17,7 km. Reamintim că în data de 21.12.2022 CNAIR a reziliat contractul cu Tirrena Scavi S.p.A Italia având în vedere ritmul defectuos de realizare a lucrărilor și neîndeplinirea de către Antreprenor a prevederilor contractuale. Stadiul lucrărilor executate este de 57,06%” potrivit CNAIR. 

Însă Ordinul de începere a lucrărilor pentru finalizarea primului tronson al Drumului Expres Craiova – Pitești a fost emisabia în 13 septembrie 2023.

Întrucât termenul de efinalizare a lucrărilor pe tronsonul 1 este de 18 luni, dacă lucrările vor reîncepe în această lună, vor fi gata abia la jumătatea lunii martie 2025.

Așadar promisiunile Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, sunt fără acoperire în realitate.

Deși CNAIR spune că lucrările pe tronsonul unu ar fi finalizate în proporție de 57%, dacă privim o filmare cu drona, de acum o lună, putem vedea doar un șantier abandonat, prlin de buruieni, și nici vorbă ca lucrările să fi fost făcute în procentul de 57%.

În 2022, a fost deschisă circulația pe tronsonul 2  lung de 39,85 km, Robănești – Valea Mare.

Există șanse să fie dat în folosință la finalul lui 2023 și tronsonul 3, în lungime de 31,75 km,  între Valea Mare și Colonești.

Tronsonul 4, lung de 31,82 km,  situat între Colonești- Oarja- Pitești, ar trebui să fie gata în noiembrie 2024.

Tronsoanele 2, 3 și 4 sunt construite de firmele lui Dorinel Umbrărescu. UMB face toate demersurile ca tronsonul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12), realizat în proporție de peste 70%, să fie dat în trafic până la finele acestui an, a anunțat încă din luna iulie Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Astfel, în urma viitoarei recepţii a tronsonului 3, zona cuprinsă între km 74+700 – km 89+300 pentru a nu rămâne neutilizabilă traficului rutier din cauza faptului că nu există descarcare în zona km 89+300 (fiind dependentă de recepţia tronsonului 4), a fost aprobată de către C.N.A.I.R.-S.A. în luna august 2023 o soluție pentru descărcarea provizorie în condiții optime şi de siguranţă a traficului rutier în zona km 88+560, la intersecţia cu DN 65 în zona Coloneşti.

Însă s-ar putea să asistăm că tronsoanele 3 și 4 să fie gata la timp, dar din cauza lucrărilor nefinalizate la primul tornson, drumul express de la Craiova la Pitești să nu poată fi gata până la finalul anului 2024.

Iar vinovați de această situație sunt cei de la CNAIR care au tolerat ani de zile, întîrzierile firmei italiene care și-a bătut joc de contract. Deși au primit cea mai mică porținune din drumul express, de doar 18 km, nu au fost în stare să facă decât jumătate din lucrări până în decembrie 2022.

Tronsonul 4 al Drumului expres Craiova-Piteşti face obiectul contractului de proiectare şi execuție nr. 92/72494/30.10.2020 care se află în perioada de execuţie a lucrărilor, cu termen de finalizare noiembrie 2024. Acesta se desfăşoară în continuarea tronsonului 3, între km 89+300 -km 121+185 şi are prevăzut printre altele primul nod rutier la km 108+482 (fiind următorul nod rutier prin care se poate descărca fluxul de trafic rutier pe ruta Slatina-Piteşti, după cel de la km74+ 700-Negreni) pentru descărcarea traficului în DN 65 şi DN 65A, prin intermediul drumului de legătura „D”.

>