Breaking news

Cum tratez răceala – Ce fac dacă bănuiesc că am gripă

loading...

Răceala este o inflamație virală a căilor respiratorii superioare, foarte des întâlnită, mai ales în perioada sezonului rece, sau în perioada schimbărilor bruște de temperatură.

Pe de altă parte, gripa este o afecțiune respiratorie contagioasă, care poate avea simptome moderate spre severe. Gripa poate conduce la deces. Este ușor de făcut comparația între răceală și gripă: gripa debutează brusc și violent, în vreme ce simptomele răcelii cresc gradual în intensitate, pe parcursul mai multor zile.

Răceala poate fi provocată de peste 200 de virusuri. Spre deosebire de răceală, gripa este o infecție virală acută, provocată de numai 3 virusuri. Există în schimb mai multe tulpini ale virusurilor gripale, acesta este motivul pentru care componența vaccinului antigripal se modifică în fiecare an, rolul vaccinului fiind acela de a proteja împotriva celor mai întâlnite tulpini.

Simptomele răcelii

Simptomele răcelii se instalează la 1-2 zile după ce a fost luat virusul. Iată care sunt cele mai frecvente manifestări ale unei răceli:

  • rinoree: dacă la început mucozitățile sunt clare, ulterior își schimbă culoarea în galben intens;
  • nas înfundat;
  • dureri în gât;
  • strănut;
  • tuse;
  • febră ușoară; 
  • dureri de urechi;
  • dureri de cap;
  • oboseală;
  • apatie;
  • lipsa poftei de mâncare;
  • deshidratare;
  • ochi inflamați;
  • stare generală de rău.

Manifestările gripei

În mod evident, gripa este mai mult decât un simplu guturai. Simptomele gripei apar brusc, mult mai repede decât ale răcelii și sunt mai severe în manifestare:

  • febră (poate ajunge la 40 de grade Celsius);
  • frisoane;
  • durere de gât;
  • rinoree;
  • dureri musculare;
  • dureri de cap;
  • vărsături;
  • deranjamente stomacale;
  • oboseală nejustificată;
  • lipsă de aer;
  • respirație dificilă;
  • durere/presiune în piept;
  • amețeli;
  • transpirație;
  • tuse seacă.

Cum tratezi răceala

Cel mai bine ar fi să tratezi răceala imediat ce s-au instalat simptomele, în felul acesta te va ține mai puține zile. Prevenirea, în cazul răcelii, chiar poate face diferența. Iată ce să faci pentru a ameliora simptomele răcelii:

  • fă duș fierbinte / băi de 15-20 de minute în apă fierbinte: poți pune sare de baie, sau uleiuri esențiale (eucalipt). Apa fierbinte te ajută să te încălzești, mușchii se relaxează și vei transpira (asta înseamnă că iese răceala). Este contraindicat să ieși din casă imediat după ce faci baie sau duș fierbinte.
  • bea ceaiuri cu lămâie: de gălbenele, echinacea, ghimbir, soc. Acestea au efect antiinflamator, antiseptic, antiviral și ameliorează simptomele de răceală, grăbind vindecarea.
  • consumă miere de albine cu lămâie, încă de la primele semne de răceală. Poți stoarce lămâia în apă, iar mierea o poți pune în ceai sau o poți consuma ca atare. Lămâia este recomandată în răceală fiindcă are vitamina C, iar mierea de albine întărește sistemul imunitar, ajută la îndepărtarea virusului și te face să ai o stare mai bună.
  • consumă propolis: propolisul este de asemenea foarte indicat, pentru că are acțiune antibacteriană și antivirală rapidă.
  • consumă supă de pui cu legume: când ești răcit, te deshidratezi, tocmai de aceea este indicat să bei multe lichide. 
  • dacă ai nasul înfundat sau respiri greu, folosește ulei esențial de eucalipt pe piept, pe gât sau pe nări. Te vei simți și vei respira mai bine.
  • faptul că ești răcit nu înseamnă că nu trebuie să aerisești casa. Poți face asta 15-20 de minute dimineața, pentru a permite aerului proaspăt să intre.
  • chiar dacă nu ai poftă de mâncare, încearcă să mănânci alimente ușoare: ceaiuri, supe, sucuri de fructe, avocado, carne de pui, ouă fierte, pâine prăjită, brânză de vaci. 
  • consumă multe fructe și legume: sunt bogate în substanțe active, antioxidanți, vitamine, minerale, proteine, fibre (citrice, mere, broccoli, spanac, usturoi, ardei, morcovi) și te ajută să ameliorezi simptomele răcelii.
  • tratează durerile de gât cu apă salină, de 2 ori pe zi (dimineața și seara). De asemenea, apa sărată este foarte bună și pentru spălăturile nazale (în caz de rinoree). Apa sărată curăță sinusurile și desfundă căile nazale.

Categorii de risc în cazul gripei

Există persoane care sunt considerate vulnerabile în ceea ce privește gripa. Din această categorie fac parte:

  • persoane în vârstă (peste 65 de ani);
  • persoane care suferă de diverse afecțiuni cronice;
  • femei însărcinate;
  • copii care au mai puțin de 5 ani.

Complicațiile gripei

Gripa este o afecțiune care se poate vindeca repede, în cel mult 2 săptămâni. În cazul unor persoane însă, pot apărea complicații precum:

  • pneumonie (virală, bacteriană);
  • agravarea bolilor existente (poate fi vorba despre boli de inimă, sau de afecțiuni pulmonare;  
  • sinuzită;
  • otită.

Ce faci dacă bănuiești că ai gripă

Cel mai important lucru pe care trebuie să-l reții este acela că gripa nu se tratează cu antibiotice, dar mai sunt și alte aspecte asupra cărora trebuie să fii atent:

  • medicamentele pentru gripă au rolul de a ameliora simptomele (aspirină, paracetamol, picături de pus în nas, vitamina C); 
  • este recomandat să rămâi la pat măcar 2-3 zile;
  • odihnește-te măcar 8 ore pe noapte;
  • evită efortul fizic;
  • hidratează-te bine (apă, ceaiuri, sucuri);
  • nu te îmbrăca foarte gros, pentru a evita să transpiri mai mult decât trebuie;
  • consumă citrice, în special lămâie;
  • consumă vitamina C;
  • încearcă să scazi febra: înfășoară picioarele în cârpe îmbibate în oțet de mere natural, sau în spirt;
  • fortifică sistemul imunitar cu seleniu, cătină (în diverse variante, naturală, cu miere, cu merișor și miere, cu afine, cu rodii), lăptișor de matcă, gel aloe vera, vitamine;
  • nu consuma prăjeli, carne tocată, mezeluri. Digestia acestor alimente va necesita prea multă energie, iar tu ai nevoie de energie pentru susținerea sistemului imunitar.
  • de la primele semne (dureri de gât, rinoree) este recomandată hidratarea, din oră în oră, cu ceaiuri calde, îndulcite cu miere de albine și cu lămâie (are vitamina C). Ceaiurile calde sunt antiinflamatoare, feresc amigdalele de inflamație și spală gâtul;
  • dacă ai dureri musculare, fă frecții cu spirt, oțet sau carmol pe brațe, picioare, gât, abdomen, spate. Îmbracă-te gros și stai învelit pentru a transpira. Nu uita să te hidratezi pentru că te vei deshidrata prin transpirație. 

Prin urmare, răceala și gripa sunt două afecțiuni diferite. Simptomele sunt asemănătoare, dar gripa este mult mai periculoasă. Prin urmare, dacă simptomele se agravează și dacă ai febră mare, consultă medicul. 

Sursa foto: https://unsplash.com/photos/E1_RW3HIbUw

loading...