Breaking news

Lipsa oamenilor și a utilajelor, principalele cauze ale întârzierilor lucrărilor la drumuri și autostrăzi

Lucrările la drumuri și autostărzi sunt cauzate de lipsa personalului și a utilajelor de contrucție.

Corpul de Control al Primului-ministru a finalizat un control la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, în urma căruia a constatat grave nereguli în atribuirea contractelor către firmele constructoare.

Corpul de control a analizat 31 de contracte de lucrări privind reabilitarea/modernizarea și construirea de drumuri naționale și autostrăzi, în cadrul cărora au fost înregistrate întârzieri în execuția lucrarilor.

Una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe șantier a firmelor de construcții care executau contractele analizate.

Deși pe hârtie prezentau personal suficient și utilaje pe măsura lucrărilor angajate, în teren situația era cu totul alta.

Această cauză a stat la baza înregistrării unor întârzieri în executia lucrărilor privind:
1. Reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova – Lotul 1, în baza contractului nr. POST/2011/2/1/011/02, in valoare de 140.651.991,76 RON (fara TVA) incheiat cu SHAPIR STRUCTURES 1991 ltd. Deși lucrările trebuiau finalizate la 03.05.2013, la sfârșitul lunii iunie 2012 erau executate doar 17,23% din lucrările contractate
2. Reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova – Lotul 2, în baza contractului POST/2011/2/1/011/01 în valoare de 136.567.609,44 RON (fara TVA), încheiat cu asocierea dintre SC ROMSTRADE SRL, SC EZENTIS INFRAESTRUCTURAS SA si SC EUROCONSTRUCT TRADING 98 SRL. Până în prezent au fost finalizate doar 13,29% din lucrări, asta în condițiile în care în mai trebuiesc finalziate.

3. Constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal, în baza contractului POST/2010/2/1/007/02, în valoare de 44.472.173,75 RON (fara TVA) cu SC ROMSTRADE SRL. Până în februarie 2012, firma executase doar 5,79% din totalul lucrărilor.

4. Reabilitarea DN 76 în baza contractului nr.5R12/28.08.2009 în valoare de 170.868.859,22 RON (fara TVA) încheiat cu SC Construct MOD SRL. Deși data la care lucrările trebuiau finalizate este 3.10.2013, la sfârșitul lunii mai 2012 erau executate doar 8,51% din lucrările contractate.

O alta cauza majoră a întarzierilor în contractele în derulare la CNADNR o reprezintă utilizarea de către constructori a acelorași utilaje dar și același personal în cadrul mai multor contracte de lucrări, executate în aceeași perioadă de timp.

Deși legea îi obligă pe ofertanți să prezinte documente doveditoare a faptului că dețin dreptul de proprietate sau de folosință asupra unei stații de asfalt, a unui laborator autorizat, dar și personal calificat, în realitate lucrurile stau exact pe dos. Neprezentarea unor astfel de documente conduce la respingerea ofertei ca inacceptabila.

Verificările au scos la iveală faptul că firmele prezentau aceeași dotare tehnică și aceeași schemă de personal pentru lucrări care se efectuau simultan.

SC ROMSTRADE SRL a prezentat aceeași instalație de preparat mixturi asfaltice în două oferte care au stat la baza obținerii contractelor derulate în aceeași perioadă, și anume: contractul nr. POST/2010/2/1/007/01 semnat la data de 31.01.2011 pentru construcția variantei ocolitoare a municipiului Caracal și contractul nr POST/2010/2/1/008/2, semnat la 22.03.2011 pentru mdoernizarea DN 5 Bucuresti- Adunatii Copăceni. Situatii asemănătoare au fost constatate și în cazul constructorilor SC TEHNOSTRADE SRL și SHAPIR STRUCTURES LTD.

Potrivit datelor furnizate de CNADNR, unii constructori executau în paralel mai multe lucrări de infrastructură rutieră. Astfel, SC ROMSTRADE SRL avea în derulare 23 de contracte de lucrări, SC SPEDITION UMB SRL – 19 contracte, SC STRACO GRUP SRL – 20 de contracte, SC TEHNOSTRADE SRL -13 contracte, STRABAG AG – 6 contracte, SC STRABAG SRL – 10 contracte, SC DELTA ACM 93 SRL 0 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte si ASTALDI Sp.A – 7 contracte.

Toate aceste informații ieșite la iveală în urma verificărilor făcute de Corpul de Control al primului ministru denotă fatul că atribuirea contractelor s-a făxcut cu încălcarea legii, întrucât firmele nu dispuneau de dotarea tehnică și de personalul necesar desfășurării în paralel a mai multor lucrări de infrastructură.

>