Breaking news

Ce înseamnă contextul COVID-19 pentru industria de marketing online?

loading...

Anul 2020, desi asteptat de catre majoritatea dintre noi cu mult entuziasm si incredere intr-un nou inceput mai promitator ca oricand, s-a dovedit a fi de fapt unul deosebit de problematic. Pentru unele persoane, acest an este unul deja compromis, pentru altele reprezinta un fiasco in toata regula, iar pentru restul – o situatie greu de manageriat si o adevarata proba de foc.

marketing online

Aici ne referim inclusiv la persoanele fizice, pentru care anul 2020 a adus numeroase restrictii sociale, reguli sanitare si scaderi salariale sau chiar pierderea locului de munca. Dar, in acelasi timp si cu precadere, ne referim la persoanele juridice, la firmele si companiile care au inregistrat pierderi financiare substantiale in ultimele 4-5 luni. Nu mai e o surpriza pentru nimeni: pandemia de coronavirus a afectat intrega Romanie si nu numai, a destabilizat economia si a creat o situatie imprevizibila, fara precedent in zilele moderne.

In ce masura a influentat, insa, acest context industria de marketing online?

In timp ce multe industrii se afla in colaps – precum turismul, HoReCa sau organizarea de evenimente –, unele business-uri chiar s-au prabusit de-a dreptul. In schimb, industria de marketing online reuseste sa se mentina pe linia de plutire, cel putin. Mai mult, pentru unele agentii din domeniu acesta este momentul ideal de a se afirma si detasa de competitie prin creativitate, gandire strategica si capacitatea de a gestiona o situatie de criza.

marketing online

In mod normal, am fi tentati sa credem ca, odata cu primejdia falimentului provocata de stagnarea sau incetinirea activitatii pe fondul starii de urgenta si al masurilor luate de Guvernul Romaniei, bugetele de marketing sunt primele taiate de pe lista cheltuielilor pentru a reduce costurile si a face economii. In realitate, insa, comportamentul social si trendurile impuse de pandemie ne-au demonstrat oarecum contrariul.

Dupa lungi analize si ganduri negre, pentru a supravietui, brandurile au luat in considerare o reprofilare spre zona de e-commerce si au devenit tot mai interesate de servicii de marketing online, care sunt mai accesibile la pret comparativ cu formele de publicitate clasica. Deseori, acestea dintai sunt si mai eficiente, in contextul COVID-19 devenind „colacul de salvare”! Iata cum a functionat acest „joc al mintii” pentru branduri si cum a deschis noi oportunitati si a lansat proiecte inedite pentru industria de marketing online:

Ezitare – un pas inapoi

De indata ce pandemia s-a facut simtita si in Romania, iar criza economica a inceput sa bata la usa, majoritatea brandurilor au inceput sa bata la randul lor in retragere in ceea ce priveste acordarea sau suplimentarea bugetelor necesare activitatilor de marketing prestabilite la inceput de an. Ingrijorati de viitor, antreprenorii s-au intrebat daca vor supravietui sau se vor scufunda. Astfel, primul impuls a fost acela de a sista complet sau partial campaniile de promovare.

Reconsiderare – un pas inainte

Realizand ca starea de urgenta si situatia generata de COVID-19 au schimbat planurile pentru toata lumea si ca cei care vor supravietui vor fi cei care se vor adapta, brandurile si-au regandit strategia. Astfel, au revenit in atentia publicului incercand sa se mentina pe linia de plutire sau chiar sa se pozitioneze in fata competitiei prin tehnici de marketing online diversificate si actuale.

Spre exemplu, multe companii au renuntat la reclamele traditionale in favoarea celor grafice, inserate pe YouTube, in ad-uri Facebook sau Google; brandurile si-au lansat sau si-au imbunatatit serviciile de livrare la domiciliu, promovandu-le asiduu pe Internet; personajele „animate” au luat locul actorilor in spoturi, iar cladirile desenate le-au inlocuit pe cele din beton s.a.m.d.

Agentiile de creatie si PR au trecut la ”next level”, iar notorietatea serviciilor SEO ca tehnica superioara de marketing online, in special pentru comertul electronic, a inceput sa creasca vertiginos. Pentru Stefan Chiritescu (Head of Strategy – Kubris & Centrade | Cheil, Virtual Summit 2020 – Back to Business), contextul creat de COVID-19 inseamna „cea mai mare oportunitate pe care zona de marketing a primit-o in ultimii ani”.

loading...