Breaking news

Ce face cutia de viteze a masinii?

loading...

Toate masinile ( cu combustie interna ) sunt dotate cu o cutie de viteze. Ea are rolul simplu de a transmite puterea de la motor catre roti.

Cutia de viteze foloseste acelasi principiu pe care il vedem la biciclete. Cum asa? Daca ai schimbat vreodata vitezele la bicicleta ai observat cum un pinion invarte o foaie. Asa functioneaza si o cutie de viteze. In interiorul ei vei gasi 2 sau 3 arbori pe care sunt instalate mai multe roti dintate.

Transmisia unei masini foloseste o cutie de viteze pentru a transforma puterea generata de motor in rotatii ale rotilor cu scopul de a deplasa intreaga masina.

Ce rol are cutia de viteze?

Cutia transforma combustia in putere pe care cutia de viteze o transmite mai departe catre roti. Fie ca vorbim de tractiune integrala, fata, spate, AWD, rolul cutiei este sa controleze viteza si turatia. Astfel soferul protejeaza motorul si poate adapta usor turatia si viteza la conditiile de trafic.

Cum am spus si mai sus, toate cutiile de viteze functioneaza pe un principiu simplu de rapoarte ale pinioanelor.

Pinioanele sunt montate pe 2 arbori, unul de intrare si altul de iesire. Arborele de intrare preia turatia de la volant si cel de iesire trimite catre roti turatia.

Cum functioneaza mai exact pinioanele?

Folosind arborii si pinioanele, sa luam un exemplu: Pentru treapta 1 pinionul de pe arborele principal ( este practic pinionul care preia exact viteza de rotatie a volantului ) se cupleaza direct cu un pinion mult mult mai mare ca el ( ca idee, pinionul de pe arborele principal are 35 dinti si cel de pe secundar are 55 de dinti ) oferind, sa zicem, un raport de 3,5:1.

Ce inseamna raportul din cutia de viteze? In timp ce pinionul de pe arborele principal face 3,5 rotatii, cel de pe arborele secundar se invarte doar o data, asta inseamna cuplu mai mare.

Raportul este diferit in functie de treapta selectata. Cu cat crestem treapta cu atat raportul scade.

Chiar daca toate cutiile au acelasi rol, nu toate costa si merg la fel. O cutie automata va fi tot timpul mai scumpa decat una manuala, unele vin cu doua ambreiaje care lucreaza direct in ulei, cu un mecatronic pe care la manuala nu il gasim, convertizor de cuplu care nu este gasit de asemenea la manuala. In orice caz, cutia de viteze trebuie intretinuta si este la fel de importanta ca si motorul masinii.

Speram ca v-a fost util articolul. Puteti citi mai multe sfaturi auto pe dailydriven.ro.

loading...