Breaking news

Bărbați și femei: un parfum diferit pentru fiecare?

Parfumul fascinează, probabil, mai mult decât orice alt produs cosmetic. Magia unui flacon de parfum stă în faptul că el îți poate spune o poveste. Te poate duce cu gândul la nopți sofisticate, la zile molcome cu soare, la păduri de brad sau la briza răcoroasă a oceanului.

Este un mesager al dispozitiei tale, al personalitatii tale. Dar este oare o aromă, un parfum, masculin sau feminin? Atunci când adulmeci un parfum, creierul tău înregistrează și o diferenta de gen sau e vorba doar de activarea unei prejudecăți construită de societate de-a lungul timpului? 

Începuturile parfumurilor

Pomezile, uleiurile și alifiile parfumate sunt considerate antecesorii parfumurilor de azi. Erau folosite atât de către bărbați cât și de către femei cu scopul de a-și îngriji corpul. Strămoșii parfumurilor datează din Egipt și Mesopotamia de acum 5000 de ani. Esențe descoperite atunci încă sunt folosite în industria parfumeriei: iasomia, mirul, boswellia, lotusul, crinii și alte plante aromatice încă fac parte din compoziția parfumurilor de azi. Amestecuri de plante și rășini erau arse în ritualuri religioase dar erau amestecate și în tot felul de alifii si uleiuri parfumate pentru a vindeca corpul și a-l menține sănătos, curat și plăcut mirositor.

Parfumul ca esență de lux

În Evul Mediul, caravanele aduc esențe și materiale noi din Orientul Îndepărtat, iar cruciadele aduc tehnica distilării de la popoarele arabe. Începe o nouă etapă în evoluția parfumeriei europene. Tehnica distilării se răspândește în Italia și o transformă în centru parfumeriei europene de la acea vreme. Parfumurile sunt greu de obținut și rezervate exclusiv celor bogați. Odată cu Iluminismul, Franța devine cel mai important producător de parfumuri. Parfumurile au acum scopul primar de a camufla mirosurile neplăcute. Distilate parfumate erau răspândite în aer, pe haine și erau chiar băute pentru a împrospăta respirația. Fiind rare și costisitoare, acestea devin și un statement de rang și statut. Fie că era un parfum floral, lemnos sau moscat, orice aroma era prețuită, atat de către bărbați cât și de către femei. Parfum era indiferent la genul celui ce îl purta. De exemplu, parfumul preferat al lui Ludovic al XIV era unul floral, pe baza de flori de portocal, în timp ce Împărăteasa Eugenia și Doamna du Barry preferau Apa de Cologne. 

Diferența anilor ‘50

Până în anii 1950, parfumul a continuat să rămână un produs de lux, destinat celor privilegiați sau un cadou de oferit la evenimente speciale pentru clasa mijlocie. Schimbarea a apărut odată cu lansarea unui ulei de baie/parfum al casei Lauder care transforma purtarea unui parfum într-un obicei de zi cu zi. Parfumul devine astfel un produs cosmetic accesibil, la îndemâna oricărei femei, ceea ce deschide o perspectivă de piață total nouă. Pentru a educa acesta piața nouă și a crește vânzările, producătorii diversifică produsele. Astfel apar parfumurile de zi și de seară, parfumurile pentru el și pentru ea. Aceste delimitări sunt simple strategii de marketing dar care, în timp, au devenit parte din cultura și obiceiurile societății occidentale. Dacă ne uităm către alte piețe, ca de exemplu Orientul Apropiat, vedem că distincția parfum barbatesc / feminin se dizolvă. 

Astăzi această delimitare începe dispară odată cu apariția noțiunii de gender fluidity. Primul care a schimbat perspectiva binară a parfumurilor a fost Calvin Klein în anii ‘90 cu parfumul unisex CK One. Această nouă perspectivă ne permite să ne întoarcem la simpla plăcere de a savura o esență deosebită, fără judecăți din perspectiva genului. Un parfum bun devine o invitație de a savura măiestria parfumierului care te poartă într-o călătorie. Încearcă parfumurile pentru barbați de la L’Occitane, descoperă arome florale și ierboase precum vanilia, menta si lavanda însoțite de note lemnoase de cedru, scorțișoara, tonka sau condimente precum piperul sau ghimbirul și bucură-te pur și simplu de experiență.

sursa foto: https://unsplash.com/photos/_7WfmjYokKU