Breaking news

Angajații Maternității Elena Doamna din Iași nu vor ca directorul să demisioneze

De trei zile, angajații de la Maternitatea „Elena Doamna” din Iaşi protestează în curtea instituției pentru că Ministerul Sănătății cere demiterea directorului ca urmare a anchetei derulate în urma decesului unui nou născut.

proteste maternitate elena doamna iasiAngajații maternității fac scut în jurul directorului găsit vinovat de Ministerul Sănătății pentru proasta administrare a spitalului. În loc să își îndeplinească atribuțiile de serviciu și să prevină tragediile care se produc în unitatea medicală, prin moartea bebelușilor din culpă medicală, angajații se unesc ca să-și apere șeful.

Angajaţii maternităţii au ieșit joi pentru a treia zi în curtea Maternității ca să amenințe că vor boicota şi mâine activitatea medicală dacă va fi desemnată o nouă conducere.

Părinţii bebeluşului mort din cauza medicilor care nu s-au îngrijit de sarcină, spun că nu doresc nici ei demiterea şefilor unităţii, ci doar sancţionarea medicilor vinovaţi.

Mâine dimineaţă este programată o şedinţă a Consiliului de Administraţie, când se va discuta propunerea Ministerului Sănătăţii de demitere a managerului şi a directorului medical. O decizie finală va fi luată de Consiliul Judeţean, instituţie în subordinea căreia se află maternitatea „Elena Doamna”.

Comisia de control a Ministerului Sănătăţii recomandă măsuri de sancţionare a personalului medical, dar şi acţiuni de îmbunătăţire a activităţii şi managementului la Spitalul Clinic de Obstetrică Ginecologie „Elena Doamna” Iaşi.

Echipa de control a constatat mai multe deficienţe de organizare a activităţii medicale, dar şi suprevegerea superficială şi necorespunzătoare a sarcinii în cauză, coordonarea necorespunzătoare şi superficială a gărzii de către medicul șef de gardă din ziua respectivă, precum şi o organizare nesatisfăcătoare a serviciului.

În ceea ce priveşte deficienţele de organizare a activităţii medicale s-a constatat nerespectarea mai multor aspecte:

1. Regulamentul de completare a documentelor medicale

a) Internarea pacientei s-a efectuat fără parafă şi semnătură pe biletul de internare din partea unui medic specialist/primar și fără ca pacienta sa fie examinata de un medic specialist/primar (pe biletul de internare apare doar parafa și semnătura medicului rezident, singurul care a examinat pacienta în data de 8 septembrie la prezentare și a efectuat o ecografie inițială fără a avea însă atestatul și experiența practică pentru a efectua acest examen paraclinic).

b) Medicul care a avizat internarea telefonic și cel care a parafat biletul nu au anunțat medicii din echipa de gardă despre situația pacientei, în condiţiile în care nu există o procedură de predare-preluare a pacienților la începerea și terminarea gărzii.

2.  Regulamentul de organizare și funcționare al unității sanitare care prevede că spitalul este obligat să asigure condiţiile necesare în vederea desfăşurării normale a activităţii sanitare şi cele referitoare la întărirea ordinii şi disciplinei în muncă, efectuarea consultaţiilor, investigaţiilor, tratamentelor şi a altor îngrijiri medicale bolnavilor spitalizaţi, stabilirea corectă a diagnosticului şi a conduitei terapeutice pentru pacienţii spitalizaţi.

3. Prevederile din Procedura operationala – Protocoale de bună practică propuse și implementate la nivelul secției

4.  Raportul de gardă a fost întocmit superficial, nu a fost semnat și parafat de către medicii șefi de gardă și contrasemnat de către Directorul Medical sau Medicul Șef de Sectie Clinica.

Din discutiile avute cu echipa de garda din noaptea de 8 septembrie, nu au fost obtinute de catre membrii comisiei date obiective despre activitatea in garda a medicului sef de garda in intervalul 23.30-6.00.

Acesta sustine ca a facut vizita in saloane de cel putin 2 ori, desi nici unul din ceilalti angajati (medici de garda, asistente) nu au relevat faptul ca au vazut-o in perioada 23.30-5.00.

5.  Modul de organizare a camerei de garda este deficitar :

Camera de garda a medicului sef de garda se afla la distanta de sala de nasteri , terapia intensiva, saloanele de obstetrica, neoferind posibilitatea  unei monitorizari directe si permanente a sectoarelor cu risc si deplasarea rapida a medicului in cazul unei urgente.

În ceea ce priveşte deficienţele în asigurarea asistenţei materno-fetale pe timpul urmăririi sarcinii şi a travaliului:

  1. din relatarile pacientei,  s-a desprins faptul că au existat probleme de comunicare în relaţia medic – pacient.

În foaia de observatie de spitalizare zi din data de 02.09.2014 semnată de medicul care a monitorizat pacienta pe tot parcursul sarcinii, este menţionat refuzul pacientei pentru intervenţia de tip cezariană. Totusi pacienta neagă un refuz clar al  ei in discuţia cu medicul curant. In convorbirea directa cu pacienta si sotul acesteia, raspunsul la intrebarea „daca a discutat si a inteles indicatia de nastere prin interventie cezariana?”, a fost ca nu i s-a explicat suficient si nu a inteles ca exista argumente medicale pentru operatia cezariana. Principala dorinta a pacientei si familiei este sa inteleaga cine si cand trebuia sa ii explice indicatia de interventie cezariana si sa o  sprijine in luarea deciziei.

b)Din declaratiile pacientei rezulta ca nici in cursul internarii din data de 08.09.2014 pacienta nu a inteles indicatia de operatie cezariana, afirmata in timpul examenului clinic de dr. Sargu si sustinuta si de dr. Iancu, care a indicat interventia pe baza analizei foii de observatie si din datele  transmise de dr. Sargu;

c) În data de 8.09.2014, dupa internare, pana la 23.30 cand s-a declansat nasterea, pacienta nu a fost consultata de nici un medic aflat in garda. Aceasta a fost asistata numai de către personalul sanitar mediu – asistenta de la salon si ulterior asistenta din sala de nasteri.

Medicul sef de garda a fost informat despre pacienta doar telefonic, după declanşarea naşterii.

Având în vedere constatările şi concluziile Comisiei de control, Comisia recomandă o serie de masuri care vor fi transmise spre implementare catre forurile competente (Consiliul Judetean Iasi, Direcţia de Sănătate Publică Iasi, Colegiul Medicilor din România):

  1. Eliberarea din functie a  managerului si directorului  medical al Maternitatii “Elena Doamna” si numirea unei echipe manageriale care să asigure un management eficient al serviciilor medicale acordate pacientilor, cu respectarea legislatiei in vigoare.
  2. Sanctionarea persoanelor care aveau obligatia asistarii pacientei Ciobanu Ioana, in timpul sarcinii si in timpul spitalizarii, de catre forurile responsabile-Colegiul Medicilor, Comisia de Malpraxis a DSP Iasi, Comisia de Disciplina a Maternitatii “Elena Doamna”-, conform prevederilor legale in vigoare.
  3. Pe perioada desfasurarii anchetelor la Maternitatea “Elena Doamna”, Dr Iancu Doina si Dr Sargu Dumachita Gabriela, nu vor efectua activitate de garda.
  4. Infiintarea unei Comisii care sa controleze si sa actualizeze Ghidurile si Protocoalele terapeutice, procedurile operative si fisele de post de la Maternitatea “Elena Doamna” şi să decidă măsurile care se impun pentru implementarea lor
  5. Realizarea instructajelor personalului medico-sanitar privind procedurile de lucru şi  protocoalele terapeutice cu dovada obiectiva a cunoasterii ghidurilor nationale din specialitatea de obstetrica ginecologie si protocoalelor localeprin semnare de luare la cunostiinta, precum  si organizarea unor work-shopuri, ateliere dedicate personalului medical pentru imbunatatirea relatiei de comunicare medic-pacient.
  6. Imbunătăţirea managementului spitalului clinic în mai multe direcţii, printre care: identificarea nevoii de protocoale locale şi a aplicarii lor in scopul scăderii riscului de erori medicale, monitorizarea mai frecventă a activităţii din timpul gărzii şi creearea unui climat de responsabilizare şi implicare a echipei medicale fata de toate cazurile internate in spital.
  7. Ministerul Sănătăţii va pune la dispoziţie Raportul de Control atât Colegiului Medicilor din Iaşi, cât şi celorlalte instituţii care au anchete în desfăşurare.