Breaking news

Adevărul despre anvelopele all season. Ce riști atunci când le montezi?

Ce cauciucuri se folosesc iarna? Este întrebarea care provoacă, toamnă de toamnă, discuții aprinse în rândul posesorilor de permis auto.

Iar dezbaterile pe această temă trebuie vor lua în considerare, întotdeauna, două aspecte: cel legal și cel legat de propria siguranță, pentru că folosirea unor cauciucuri inadecvate poate fi fatală și poate pune în pericol viețile celorlalți participanți la trafic.

Iată cele mai importante lucruri pe care trebuie să le știi:

  • Cadrul legal

Legea spune că autoturismele personale şi autovehiculele de transport persoane cu maximum 9 locuri pe scaune trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pentru toate roțile. Ele trebuie să aibă inscripționate însemnele „M+S”, „M.S.” sau „M&S”, conform Codului Rutier, în baza legislației europene relevante. „M” și „S” sunt abrevieri ale termenilor „mud” (noroi), respectiv „snow” (zăpadă). Trecerea de la anvelopele de vară la cele de iarnă se face în momentul în care temperaturile scad sub 7°C.

  • Anvelopele de iarnă M+S

Dacă te-ai uitat pe cauciucuri și ai observat că sunt marcate cu textul M+S, MS sau M&S, ai răsuflat ușurat: nu mai este cazul să dai bani pentru anvelope de iarnă!

Chiar dacă Registrul Auto Român le acceptă, trebuie să știi că anvelopele inscripționate cu aceste simboluri nu sunt neapărat de iarnă. Ai grijă, există și multe falsuri! Cele veritabile au în completare și marcajul 3PMSF (fulgul de nea în pisc de munte). Dar care este diferența și la ce trebuie să fii atent, acolo unde gasesti cauciucuri de iarna?

Pe scurt, cele inscripționate doar M+S au fost testate pe noroi și pe zăpadă, ceea ce nu înseamnă că sunt bune pentru condiții de iarnă. Pe de altă parte, dacă pe anvelopă apare inscripționat și fulgul de nea, atunci înseamnă că ea a fost testată și omologată de producător ca anvelopă de iarnă.

Profilul anvelopelor de iarnă are caneluri mai adânci. Asta înseamnă că au o aderență optimizată în cazul rulării pe drumuri acoperite cu zăpadă, indiferent de grosimea stratului.

  • Anvelope all season

Principalul avantaj al anvelopelor all season este acela că poți să le folosești pe toată durata anului, fără să mai treci pe la service să le schimbi. De asemenea, sunt mult mai ieftine față de cele de iarnă.

Pe de altă parte, anvelopele all season au o compoziție a cauciucului mai rigidă. Ele sunt concepute în așa fel încât suportă temperaturile ridicate de la nivelul asfaltului în perioada de vară. Din punct de vedere fizic, anvelopele all season nu sunt atât de performante și nu oferă o siguranță la fel de mare precum cele de iarnă.

În concluzie, anvelopele de iarnă sunt mai bune, dar mai scumpe, spre deosebire de cele all season. Orice ați alege, montarea lor este obligatorie, altfel riscați o amendă usturătoare. În cazul în care anvelopele de iarnă necesare nu sunt montate, fapta e considerată contravenție și poate atrage sancționarea cu amendă între nouă și 20 de puncte (în prezent, un punct-amendă valorează 145 de lei). Astfel, dacă șoferii sunt prinși fără anvelope de iarnă, deși ar fi trebuit să le aibă montate, amenda riscată este între 1.305 și 2.900 de lei.

Nu uita că nu numai banii contează în momentul în care faci alegerea, ci și siguranța ta și a familiei!

sursa foto: shutterstock.com

>