Breaking news

Acizii graşi Omega 3

loading...

Acizii graşi Omega 3 fac parte din categoria acizilor graşi polinesaturaţi (PUFA) cu lanţ lung de atomi de carbon, fiind grăsimi “bune” pentru organismul uman şi sunt reprezentaţi de 3 compuşi: acidul alfa linoleic (ALA), acidul eicosapentanoic (EPA) şi acidul docohexanoic (DHA).

Alimentele cu aport crescut de acizi graşi EPA si DHA (mai puţin ALA) sunt reprezentate de peştele gras (hering, somon, macrou, ton) şi suplimentele cu ulei de peşte (uleiul de peşte poate fi administrat şi în stare brută), dar şi de către algele marine. ALA este continut in concentraţii mari in seminţele de in, rapiţă, nuci şi soia spre deosebire de EPA si DHA.

Acizii graşi Omega 3 au rol important în reducerea nivelului de trigliceride serice, al inflamaţiei şi agregării plachetare, stabilizează plăcile de aterom deja formate cu reducerea riscului de fisurare al acestora care poate determina apariţia episoadelor ischemice acute şi previn tuburările de ritm cardiac.

Acizii graşi polinesaturaţi sunt implicaţi şi în reducerea riscului de dezvoltare al anumitor tipuri de tumori maligne, al tulburărilor neurologice sau complicaţiilor diabetului zaharat şi sindromului metabolic. Un aport adecvat de acizi graşi polinesaturaţi a fost asociată cu evoluţia favorabilă a sarcinii, o bună integritate a sistemului osos şi articular la vârstnici, acuitate vizuală crescută, dar şi dezvoltare cognitivă adecvată în perioada copilăriei.

Alimente bogate in Omega 3

Acizii graşi Omega 3 se găsesc în unele alimente sau sunt adaugaţi prin fortificare în altele. Mai jos sunt principalele surse de acizi graşi Omega 3:

  • Peşte şi fructe de mare – în special somon, macrou, ton, hering sau sardine;
  • Nuci şi seminţe – de exemplu, seminţe de floarea-soarelui, in, chia, nuci etc.;
  • Uleiuri din plante – de exemplu, ulei de in, de soia, de rapiţă;
  • Ouă;
  • Iaurt;
  • Lapte fortificat cu Omega 3;
  • Băuturi de soia îmbogăţite cu Omega 3;
  • Formule speciale pentru bebeluşi.

Utilizarea unui supliment rămaâne la latitudinea fiecaruia şi depinde mult de dieta zilnică a fiecarei persoane în parte, precum şi de starea de sănătate. Bineînţeles că un supliment nu trebuie să înlocuiască o alimentaţie variată şi echilibrată, ci să vină în completarea sa. De asemenea, este bine să nu lasati astfel de produse la îndemâna celor mici.

Necesarul recomandat de Omega 3

Potrivit unui raport European Food Safety Authority Journal, adulţii au nevoie de cel puţin 250-500 mg de acizi graşi Omega 3 de tip EPA şi DHA. Iar conform studiilor existente în litetartură, suplimentarea cu acizi graşi Omega 3 de tip EPA şi DHA, atât separat cât şi în combinaţie, în doza zilnică de până la 1 gr prezintă o varietate de beneficii pentru sănătate manifestate la nivel cardiovascular, neurologic, imunitar dar şi altele, fără a fi înregistrate reacţii adverse pentru aceste doze.

Contraindicatii Omega 3

Acizii graşi Omega 3 trebuie administraţi cu prudenţă în cazul persoanelor care suferă de tulburări de coagulare a sângelui sau se află sub un tratament cu anticoagulante, deoarece dozele foarte mari pot provoca sângerări. De asemenea, dozele concentrate pot provoca reacţii adverse ca balonarea, gazele şi diareea. Se recomandă aprobarea medicului pentru administrarea de omega 3 în cazul persoanelor diagnosticate cu diabet de tip 2 sau degenerescenţă maculară, dar şi în cazul femeilor insarcinate.

Pe esteto.ro nu găseşti doar produse cosmetice, ci şi produse naturale, precum cele ce conţin Omega 3.

loading...