Breaking news

48 de miliarde de euro costă dezvoltarea infrastructurii de transport din România

Ministerul Transporturilor a prezentat marți, Master Planul General de Transport din România, care include 1301 km de autostradă, 1.878 km de Drum Expres,  3.147 km de Drum Trans Regio şi Euro Trans și 67 de Variante de Ocolire, Plus reabilitarea a 3.219 km de cale ferată și modernizarea a 14 aeroporturi din România.

retea transport rutier romaniaMaster Planul General de Transport prin care se dorește dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport din România costă peste 48 de miliarde de euro. 

Sectorul rutier

După dezbaterea publică a fost propusă construcția unor sectoare de autostradă, care în forma inițială a Master Planului General de Transport erau propuse la nivel de Drum Expres. Astfel vor fi construite la profil de autostradă legăturile:

  • Sibiu-Pitești
  • Bacău – Pașcani
  • Tg. Neamț – Iași – Ungheni
  • Legătura Tg. Mureș – Tg. Neamț (propusă la standardul de autostradă fazată)

De asemenea a fost propusă și o centură la profil de autostradă pentru Municipiul București care să conecteze toate arterele rutiere rapide ce converg spre capitală. Au fost propuse mai multe sectoare de Drumuri Expres care iniţial făceau parte din rețeaua Drumurilor Trans Regio, spre exemplu:

  • Dej – Beclean – Bistrița
  • Nod Livada – Satu Mare –Petea
  • Alexandria – Caracal – Craiova (Drum Expres fazat)

După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km autostradă (cu un plus de 645 de km față de versiunea inițială a MPGT), 1.878 km de Drum Expres, 3.147 km de Drum Trans Regio şi Euro Trans și 67 de Variante de Ocolire (de sine stătătoare sau parte din proiectele de autostradă sau drumuri expres) la care se adaugă Centura Bucureștiului la profil de autostradă.

Investiția în sectorul rutier se ridică la 26,480 miliarde de euro, din care peste jumătate investiție în autostrazi.

Sectorul feroviar

În urma dezbaterilor publice au fost propuse investiții pentru reabilitarea coridoarelor feroviare (3.219 km) dar și investiții pentru reabilitarea unor căi ferate cu potențial economic (1.131 km – Linia Industriei Auto, Linia Cerealelor, Linia Cărbunelui).

De asemenea au fost propuse pentru electrificare toate sectoarele de cale ferată care aparțin rețelei TEN-T Core, în total 425 de km. S-a propus și implementarea unor sectoare de cale ferată cu viteză sporită care să conecteze principalele centre urbane din România, peste 1000 de km. În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se recomandă achiziționarea a 90 de bucăți de material rulant (locomotive, rame electrice şi rame diesel).

Investițiile totale pentru sectorul feroviar se ridică la aproape 19 miliarde de euro.

Sectorul naval

Pentru sectorul naval au fost propuși 752 de km de căi navigabile și modernizarea infrastructurii portuare pentru 12 porturi.

Investițiile totale în sectorul naval depăşesc 2 miliarde de euro.

Sectorul aerian și multimodal

În urma dezbaterilor publice au fost revizuite ariile de captare pentru toate aeroporturile propuse pentru investiții. Astfel se recomandă investiții în infrastructura aeroportuară pentru 14 aeroporturi în valoare de 588  milioane de euro.

În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se propun investiții pentru 12 terminale multimodale poziționate strategic pe teritoriul țării în strânsă legătură cu rețeaua de transport, dar și cu polii economici de creștere.

Suma revizuită pentru sectorul multimodal este de 142 de milioane de euro.