Breaking news

Privatizarea CFR Marfă a eșuat. GFR nu a plătit banii licitați pe acțiuni

loading...
Privatizarea CFR Marfă a eșuat în mod oficial și asta pentru că GFR, cumpărătorul celor 51% din acțiuni ale companiei de stat, nu a achitat diferența de 172 milioane euro.
gruia stoica - gfrAzi era ultima zi în care GFR trebuia să achite către statul român, suma de 172 milioane euro, reprezentând diferența de bani licitată și neachitată de către firma care a câștigat licitația de privatizare a CFR Marfă.
Ministerul Transporturilor şi Grupul Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la nicio înţelegere cu privire la prelungirea termenului de plată astfel că privatizarea a eșuat și procedura va fi reluată de la zero.

Comisia de Privatizare a CFR Marfă, în calitate de vânzător, a convocat echipa Grup Feroviar Român luni, la sediul Ministerului Transporturilor, pentru a comunica faptul că nu poate să invite câștigătorul licitației, GFR, în calitate de cumpărător, la finalizarea privatizării, întrucât nu au fost îndeplinite două dintre condițiile de care depindea această procedură. Cum nu s-a ajuns la momentul finalizării, contractul se desființează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, Grup Feroviar Român, nu are bază legală să achite diferența de preț.

Am fost astăzi chemați la Ministerul Transporturilor pentru a fi informați de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitați să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condițiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea structurii acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu avea timpul necesar pentru a-și da avizul. În aceste condiții, am fost
convocați să luăm la cunoștință imposibilitatea finalizării privatizării. Dacă ministerul va fi de acord să renunțe la clauza de  confidențialitate, veți vedea că există o ordine clar stabilită a pașilor care trebuie făcuți până să se poată ajunge la plata prețului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre acești pași”, a declarat
Gruia Stoica.

În plus față de condițiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acțiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăți deținute de stat.

Îmi pare rău că lucrurile s-au încheiat așa, noi ne-am îndeplinit întotdeauna obligațiile la termen și în mod complet. Nu este treaba mea să emit judecăți despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfășurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român și a mea, ci și pentru cei 11.000 de angajați ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de succes cu o companie românească și pentru cum se va vedea  asta în afara țării”, a mai declarat Gruia Stoica.

Grup Feroviar Român consideră că membrii comisiei de privatizare nu au făcut toate diligențele și nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluțiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării. GFR a făcut demersuri oficiale în repetate rânduri pentru a se asigura că toți pașii necesari vor fi parcurși și toate condițiile îndeplinite, iar comisia nu a oferit răspunsuri clare și în timp util solicitărilor GFR, pentru a preîntâmpina un deznodământ ca acesta.

Încă din 11 octombrie GFR a spus că privatizarea CFR Marfă riscă să eșueze, din vina vânzătorului întrucât Comisia de privatizare a SNTFM Marfă se ascunde în spatele avizului Consiliului Concurenței pentru că nu și-a îndeplinit obligațiile. 

Grup Feroviar Român a înaintat, vineri, 11 octombrie, o cerere oficială către Ministrului Transporturilor, d-na Ramona Mănescu, prin care solicită implicarea directă și urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eșec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligațiilor pe care și le-a asumat în acest proces, până în prezent. În calitate de cumpărător, Grup Feroviar Român, care și-a îndeplinit până acum cu onestitate și la termen toate obligațiile care-i reveneau, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credință, interesele și eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanță strategică pentru statul român. Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eșecul unei licitații care ar afecta negativ mediul economic și ar descuraja investițiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susținerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situații”, se arată în comunicatul de presă al GFR, remis exclusivNEWS.ro.

Grup Feroviar Român a notificat Consiliul Concurenței, care a admis notificarea, rezervându-și dreptul, conform legii, să solicite informații și date suplimentare, într-un interval de 20 de zile de la data notificării.

GFR spune că nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.

Consiliul Concurenţei a trimis, astăzi, solicitări de informaţii atât companiilor concurente cât şi principalilor clienţi ai CFR Marfă şi Grup Feroviar Român, în contextul analizării pieţei de transport feroviar de marfă.

”Sunt necesare clarificări şi informaţii din piaţă pentru a putea analiza posibilele implicaţii ale preluării CFR Marfă de către Grup Feroviar Român S.A. Trebuie să cunoaştem inclusiv punctul de vedere al clienţilor existenţi şi potenţiali ai celor două companii. Obţinerea unor răspunsuri detaliate la întrebările noastre este foarte importantă, având în vedere cotele de piaţă deţinute de cei doi operatori” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Pe 24 septembrie 2013, Grup Feroviar Român S.A., societate a Grupului Grampet, a notificat Consiliului Concurenţei concentrarea economică pe care o va realiza prin preluarea pachetului de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al C.F.R. Marfă S.A. Întrucât documentaţia depusă nu era completă, Consiliul Concurenţei a solicitat GFR transmiterea tuturor informaţiilor până pe data de 21 octombrie 2013.

În ceea ce priveşte analiza concentrării economice, în funcţie de dimensiunea operaţiunii respective (naţională sau comunitară), aceasta poate fi realizată fie de către Consiliul Concurenţei, fie de către Comisia Europeană.

loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata