Piața auto din România în picaj liber

loading...

Piața auto din România este grav afectată de criza financiară, în ciuda programului Rabla, de stimulare a înnoririi parcului auto. Singurele modele care se mai vând sunt cele din gama de lux și în special Ferrari, conform unei analize money.ro

masiniProgramul Rabla a demarat în forţă la începutului anului 2010, autorităţile fiind nevoite să suplimenteze în mai multe rânduri numărul cupoanelor alocate acestui program.

Posibilitatea cumpărării unei maşini prin cumularea a trei vouchere a adus într-o primă fază o stare nesperată de optimism în rândul dealerilor.  Doar că scotelile iniţiale nu s-au confirmat în realitate.

Efectul benefic al Programului Rabla a punctat până în luna mai la capitolul ecologie prin dispariţia a peste 110.000 de hârburi de pe drumurile publice.

La capitolul vânzări situaţia stă însă complet diferit, majoritatea instuţiilor care analizează piaţa auto din România furnizând cifre care indică scăderi importante faţă de anii anteriori.

Realitatea cifrelor

Istitutul Național de Statistică susţine că în trimestrul 1 din 2010 vânzărilor autoturismelor noi pe piaţa din România au scăzut cu 57,9% faţă de perioada similară din 2009, iar datele ACEA indică o prăbuşire a pieţei cu 56% în perioada  ianuarie-aprilie 2010, cea mai mare dintre ţările membre UE.

Vânzările maşinilor noi în România se ridicau la 82.701 unităţi în primele patru luni din 2007, iar în perioada  similară din 2010 pe piaţa locală s-au vândut 17.694 autoturisme noi.

Conform datelor APIA în 2007 Renault vindea în România 29.388 unităţi, deţinând şi poziţia de leader la capitolul importatori. În perioada ianuarie-mai 2010 conform datelor DRPCIV francezii au vândut doar 2.046 autoturisme, în scădere cu 48,93% faţă de perioada similară din 2009.

Volkswagen vindea în 2007 peste 23.000 de maşini în România. În primele cinci luni din acest an nemţii au comercializat doar 2.533 unităţi.

Ford deţinea în 2007 aproximativ 5,5% din piaţa locală cu 17.338 autoturisme vândute. În perioada ianuarie-mai din 2010 a reuşit să vândă doar 2.009 unităţi.

În perioada ianuarie-aprilie 2010 pe piaţa locală s-au vândut 18.864 autoturisme din import. Scăderea e de 41,4% faţă de perioada similară din 2009.

În mod paradoxal producătorii auto de lux se simt foarte bine în România. Importatorul  Ferrari şi-a epuizat cotele alocate de către producător, iar Porsche a crescut perioada de aşteptare pe liste.

Datele DRPCIV arată că în perioada ianuarie-mai 2010 importatorul Ferrari a vândut 14 unităţi în România. Faţă de perioada similară din 2009 vânzările au crescut cu 180%.

Porsche a convins 26 de clienţi. Mai puţin cu 44,6% faţă de ianuarie-mai 2009 când pe piaţa locală s-au vândut 47 de unităţi.

Trei Bentley-uri noi, un Lamborghini şi un Maserati s-au vândut în primele 5 luni din 2010.

Previziuni

Viitorul se vede închis la culoare. Cel puţin până în luna noiembrie când speculatorii care tranzacţionează cupoanele din programul Rabla vor trebui să scape rapid de vouchere.

Există însă practica obişnuită a românilor de a creşte şi preţurile la cel mai mic semn de oportunitate, astfel că e posibil ca foarte multe cupoane să ajungă la coş.

Conform datelor APIA în primele 4 luni din 2010 au fost vândute în România 28.302 autoturisme din import şi produse local. În acelaşi interval autorităţile au contabilizat 160.000 tichete din programul Rabla livrate proprietarilor care şi-au casat maşinile vechi.

Cel mai simplu calcul realizat cu optimism arată că prin cumularea celor 3 cupoane românii ar fi trebuit să cumpere aproximativ 53.000 autoturisme. Iar acest lucru nu s-a întâmplat, chiar ministrul Mediului, Laszlo Borbely, declarând că au fost vândute 22.000 maşini noi prin programul guvernamental până în luna iunie 2010.

345 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*