Ministrul Transporturilor, vizită fulger pe Autostrada Sibiu – Orăștie. Șoseaua inaugurată în 2014 a luat-o la vale

loading...

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a efectuat joi, o vizită de lucru pe şantierul autostrăzii Sibiu-Orăştie. Vizita vine după ce presa a relatat în nenumărate rânduri faptul că autostrada o ia la vale la propriu din cauza lucrărilor de mântuială efectuate de compania italiană.

ministrul transporturilor iulian matacheMinistrul Iulian Matache a declarat că a mers personal la fața locului pentru a constatat realitatea din teren și să vadă care este situația autostrăzii închisă de CNANDNR din cauza crăpăturilor din asfalt.

“Am vrut să văd personal cum stau lucrurile pe Sibiu-Orăştie. Sper ca, aşa cum a anunţat şi CNADNR, să fie vorba de greşeli de execuţie care să fie remediate cât mai repede şi cât mai responsabil, de data aceasta. Ştiu că demolarea nu este ce ne doream, însă pentru siguranţa autostrăzii, pentru siguranţa oamenilor, trebuie să ştim exact ce este acolo, avem nevoie de expertize serioase, de studii geologice, şi vreau ca de data aceasta să avem o soluţie corectă şi definitivă. Am convocat proiectantul autostrăzii, luni, la Bucureşti. Vreau o analiză a situaţiei şi vreau soluţii. După adoptarea soluţiilor, vreau un calendar care să fie respectat cu stricteţe pentru că şi aşa am pierdut deja mult. Asta din punct de vedere tehnic. În acelaşi timp, am dispus un control, dupa cum cunoaşteţi. Aştept raportul Corpului de Control, urmând să luăm masurile care se impun şi vom merge cu acestea până la capăt”, a declarat Iulian Matache.

Ministrul a mai precizat și că: Astăzi vorbim de Sibiu-Orăştie, un caz concret, dar trebuie să recunoaştem că probleme mai sunt şi la celelelalte proiecte/şantiere. Lucrând strict pe acest domeniu, am constatat deficienţe, neconcordanţe, termene nejustificat de lungi, proceduri şi normative greoaie care nu se mai adaptează la situaţia actuală. Toate acestea au îngreunat obţinerea avizelor, autorizaţiilor necesare unui proiect. Absorbţia fondurilor europene pe POS T nu a fost de 100% şi din acest motiv. Ca să nu ma avem aceste probleme pentru POIM voi propune în Guvern un Memorandum prin care, împreună cu toate ministerele implicate, să reuşim o revizuire şi o corelare a pachetului legislativ necesar desfăşurarii în bune condiţii a proiectelor de infrastructură. De asemenea, pentru că eu, personal, consider importante opiniile şi ideile pe care societatea civilă, specialiştii, presa, ni le vor transmite, voi pune în dezbatere publică prevederile şi modificările propuse.

Asfaltul Lotului III al Autostrăzii Sibiu – Orăştie s-a crăpat la doar zece zile de la inaugurare, dovedind astfel că lucrările s-au făcut de mântuială. CNANDR susține că nu va face recepția tronsonului de autostradă până când constructorul nu va repara problemele apărute.

Tronsonul de 22 de kilometri, inaugurat pe 14 noiembrie, a fost deschis cu o întârziere de un an şi jumătate, din cauza alunecărilor de teren din zonă. Alunecările de teren au obligat constructorul să excaveze terasamentul deja construit pe o porţiune de aproximativ un kilometru lungime, să consolideze terenul şi să ridice din nou terasamentul care pe alocuri ajunge la 12 metri înălţime. Numai că termenul scurt în care a fost executată această lucrare a ridicat semne de întrebare cu privire la calitatea lucrărilor. Iar crăpăturile apărute demonstrează că totul s-a făcut în mare grabă și de …mântuială.

În nici un an de la darea în folosință, autostrada Sibiu-Orăştie are probleme uriaşe. Pe tronsonul Cunţa-Sălişte, asfaltul s-a crăpat, pilonii viaductelor s-au fisurat, iar pământul a început să o ia la vale.

Deși știau foarte bine ce probleme sunt la autostradă, autorităţile române nu au sancţionat drumarul italian. Ba din contră, au plătit aproape în întregime lucrările la autostradă.

Deși specialiştii recomandă ca fundaţia autostrăzii să aibă o adâncime de cel puţin doi metri, italienii au turnat fundația la doar un metru adâncime.

Cei 22 de kilometri de autostradă au fost daţi în folosinţă fără ca drumarul, firmele italiane Impregilo şi Salini, să fi terminat lucrările.

Problemele au apărut la doar două săptămâni după inaugurare. Şoseaua s-a crăpat pe o lungime de 20 de metri.

Italienii au reparat crăpăturile imediat. După iarnă, acestea au reapărut. A urmat o nouă lucrare provizorie, care a fost făcută în perioada ianuarie-martie 2015.

În iunie însă, supriză! Crăpăturile au reapărut, iar situaţia a devenit şi mai gravă: pe câteva sute de metri au apărut şi denivelări.

Impregilo cârpeşte în continuare cei 22 de kilometri de şosea şi la jumătatea lunii iulie. De fapt, autostrada nu este recepţionată de statul român nici acum, deşi pe ea se circulă.

Pentru toate această serie de greşeli şi cârpeli, nu este sancţionat nimeni: nici drumarul, nici angajaţii de la Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Cei 22 de kilometri, care au costat 183 de milioane de euro, sunt plătiţi în proporţie de 93%. Din fonduri europene – 85 la sută, iar restul – din bugetul de stat.

Și mai grav este faptul că viaductul de la Aciliu, mândria infrastructurii româneşti, este făcut defectuos. Iar asta se arată chiar într-un raport intern al companiei Impregilo.

Viaductul are o lugime de un kilometru şi este înalt cât un bloc cu 20 de etaje. Construcţia lui a costat 44 de milioane de euro, dar pilonii construcţiei sunt fisuraţi, spune Impregilo în propriul raport. Lucrările au fost făcute de firma italiană Collini, după ce Impregilo i le-a subcontractat.

Șoferii care circulau pe autostradă au observat la începutul lunii iulie că în zonă au apărut alunecări de teren. Un parapet e îndoit, o placă de beton e spartă, un semn rutier – strâmbat, țevile de scurgere sunt contorsionate.

Compania Națională de Drumuri susține cu nonșalanță că a făcut toate demersurile pentru repararea defecțiunilor la autostrada Sibiu – Orăștie.

”Referitor la lucrarile de reparatii  de pe Autostrada Orastie – Sibiu, lot 3, CNADNR SA intreprinde toate demersurile necesare in vederea asigurarii finalizarii executiei lucrarilor, precum si reparatia tuturor defectelor constatate, in termenii contractului de lucrari. Lucrarile de remediere vor fi realizate de catre Antreprenor pe propriul risc si cheltuiala acestuia. Aceste defecte s-au cauzat executiei necorespunzatoare a lucrarilor de catre Antreprenor si nu alunecarilor de teren. In cadrul programului de remediere inaintat de catre Antreprenor se regasesc toate defectele din Santier. Defectul de la km 60+600, conform programului elaborat de catre Antreprenor necesita perioada cea mai indelungata pentru realizarea tuturor lucrarilor de remediere. In acest interval de timp sunt programate a se remedia si toate celelalte defecte din santier. În ceea ce priveste zona km 59+800 clarificam: atat Antreprenorul cat si Beneficiarul realizeaza expertizarea acestei zone. Din analiza zonei rezulta ca defectiunea este cauzata de executia necorespunzatoare si nu de alunecari de teren. Ceea ce este vizibil in santier reprezinta o tasare structurala a structurii rutiere. In ceea ce priveste zona km 61+400 clarificam: din activitatea de monitorizare intreprinsa de catre Antreprenor nu s-au inregistrat noi alunecari de teren in zona respectiva. In ceea ce priveste zona km 64+200 clarificam: nu s-a semnalat un defect major, de anvergura celei afirmate. Defectul in aceasta zona se refera la un ebulment in banda de urgenta pentru care Antreprenorul a notificat realizarea unei expertize tehnice si remediere conform programului de lucrari inaintat de catre acesta”, se arată în comunicatul CNADNR, remis exclusivNEWS.ro.

Lanţul erorilor de pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu ar putea duce la repetarea scenariului din Cehia din 2013. La Litochovice, într-un context asemănător celui de la Aciliu, un întreg versant împădurit s-a prăbușit peste șantierul autostrăzii care ar trebui să lege capitala Praga de Germania. Inaugurarea autostrăzii a fost amânată pe o perioadă nedeterminată.

lucrari autostrada sibiu - orastie

473 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*