Breaking news

Controlorii de trafic de la Romatsa au cerut oprirea emițătorului din avionul lui Iovan pe motiv că-i deranjează

loading...

În loc să localizeze avionul căzut, controlorii de trafic de la Romatsa au cerut Şcolii de Aviaţie să oprească emiţătorul din avionul pilotat de Adrian Iovan, pentru că semnalul lui îi deranja în cască.

romatsa - avion prabusitEmiţătorul respectiv este special creat pentru a ajuta la găsirea aparatului, în caz de accident.

Pilotul Valentin Ialomiţeanu a dezvăluit miercuri, la Antena 3, că un controlor de trafic de la Romatsa a sunat la Școala de Aviație care deține avionul prăbușit luni, ca să ceară ca semnalul avionului pilotat de Adrian Iovan să fie orpit pentru că îi deranjează în cască.

Este acelaşi avion cu care am zburat acum două săptămâni. Avea acest sistem de reperare în caz de accident, Emergency Locator Transmitter (ELT) El emite până i se termină bateria. (…) A sunat un, nu pot să spun altfel decât un neisprăvit de acolo (n.red. – de la ROMATSA), indiferent cine o fi fost el, care, târziu în noapte, după ce pasagerii fuseseră găsiți, a cerut Școlii de Aviație să oprească acel semnal că-i deranjează în cască. Am să vorbesc direct: cât de dobitoc să fii să nu înțelegi, ca pretins profesionist în aviație, că acel sistem nu se oprește din biroul Școlii de Aviație din București și ca să-l oprești trebuie să te duci la avion. Aparatul va emite până când termină bateria”, a declarat pilotul Valentin Ialomiţeanu, care a subliniat că a aflat acest lucru de la Dispeceratul Aviaţiei Civile.

Întrebat de ce să fi cerut Romatsa oprirea semnalului ELT, pilotul a răspuns că, fie nu au avut aparatura necesară să detecteze punctul respectiv, fie nu au abonament la satelitul care trebuia să codifice şi să spună exact punctul unde este, a mai declarat pilotul.

Acest semnal este cel care permite găsirea avionului cu o suficientă precizie, astfel încât salvatorii să poată ajunge în timp util.

Sistemul ELT este montat în spate. Antena acestui ELT se montează sus, deasupra fuselajului, tocmai pentru că asta este zona care se deteriorează ultima. Dacă ne referim la frecvențele de la ELT, ele sunt 3 frecvențe, conform reglementărilor care sunt în vigoare din 2009 încoace. Prima frecvență și cea mai veche este 129,5, pe acre se emite un semnal permanent ca de fluierat și care ajunge în căștile, difuzoarele celor care supraveghează frecvența, chair și la unele avioane care au o stație specială care monitorizează această frecvență. În cazul de față, au existat câteva curse aeriene care au semnalat controlorilor că se aud semnalele sonore care semnalează un accident și să ia măsuri. Deci avioanele din aer l-au auzit. Semnalul ăsta poate fi folosit la găsirea locului avionului cu o suficientă precizie, în așa fel încât să nu dureze foarte mult”, a mai spus pilotul.

Mihai Şerban, fost pilot de încercare la fabrica care a fost construit modelul de avion de tip BN2, a spus la Antena 3 că: Avionul nu ar fi trebuit să cadă. El are absolut tot ce trebuie ca să zboare ca un avion de linie. Faptul că e considerat ca un ‘coşgiuc zburător’, mă gândeam dacă eu arăt a mort atunci când sunt în acest avion. M-aş urca încă 20 de ani în el, pentru că este un avion sigur. În afara aparaturii de bord, aparatul are şi dotări exterioare pentru degivrare a planurilor, a ampenajului vertical şi orizontal sau a elicelor. Sistemul de degivrare are două manete care prin apăsare introduce aer cald în instalaţia de încălzire a carburatorului. Dacă givrajul era intens, pasagerii din avion, trebuia să audă cum cădea gheaţa în fuselaj.

Avionul a avut două GPS-uri, dar serviciile de la sol nu ştiu ce să ceară şi ce să primească”, a încheiat fostul pilot.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată din Munții Apuseni, în popasul Ursoaia.

În urma accidentului au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion a plecat de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

În urma acestei tragedtii s-a constatat faptul că Romatsa nu s-a înregistrat pe site-ul Cosmos pentru a primi informări de la satelit în cazul în care un avion care deține ELT emite un semnal în caz de accident.

loading...
1 Comentariu
  1. george spune

    Interesant

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata