AEP și BEC fac jocul lui Băsescu în scandalul votului din Diaspora

loading...

Autoritatea Electorală Permanentă este instituția legală din România care coordonează prin intermediul Biroului Electoral Central și a Biroului Electoral pentru Secțiile de Votare. În baza deciziilor AEP și BEC, Guvernul organizează alegerile în țară prin intermediul Ministerului de Interne iar în Diaspora prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

basescu - bec - aepÎn baza legii, Ministerul de Externe a organizat în Diaspora 294 de secții de vot în 2014, la fel ca și la alegerile prezidențiale din 2009. În plus, a mărit numărul cabinelor de vot și al ștampilelor din cele 294 de secții de votare din Diaspora.

Pentru că au apărut cozi la secțiile de votare din Paris, Londra, Bruxelles și Stuttgart, iar unii dintre românii care au stat la cozi nu au mai apucat să voteze până la închiderea urnelor, s-a pornit un scandal monstru.

Autoritatea Electorală Permanentă și Biroul Electoral Central, în loc să clarifice cadrul juridic legal pentru problema creată în Diaspora la primul tur de scrutin de la secțiile de vot din Paris, Londra, Stuttgart și Bruxelles, creează confuzie și fac în acest fel, jocul lui Băsescu. Nu este de mirare acest lucru, din moment ce șefa AEP este Ana Maria Pătru, care la alegerile prezidențiale din turul doi din 2009, în timp ce procesul de vot nu era încheiat, a mers să ia masa la restaurant cu staff-ul de campanie al lui Băsescu.

La două zile de la problemele din Diaspora, Ministrul Corlățean a discutat cu oficialii BEC despre măsurile ce trebuiesc luate pentru ca pe 16 noiembrie să se reducă cozile și să poată vota toți românii care vor acest lucru.

Numai că BEC una decide legal și alta comunică oficial, aruncând cartoful fierbinte în curtea MAE.

Pe 4 noiembrie, BEC a dat o decizie de interpretare a acestei prevederi, hotărând că acest articol se referă numai la votanţii din România, nu şi la cei din afara graniţelor. „BEC a apreciat că sintagma «aceleaşi liste de alegători» de la primul tur se referă la secţiile de votare din ţară, unde procesul electoral se desfăşoară în baza «listelor electorale permanente», spre deosebire de procesul electoral din străinătate care se desfăşoară, în baza «tabelelor electorale».

Articolul 12 din Legea 370/2014 pomenit de BEC, prevede că: Organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate se stabilesc de către ministrul afacerilor externe, prin ordin, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, în termen de cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor.

Hotărârea de Guvern care a stabilit data alegerilor a intrat în vigoare în data de 3 septembrie, astfel că cele 15 zile au trecut de mult. Drept urmare, MAE nu mai are bază legală de a organiza noi secţii de votare în diaspora.

Juriştii BEC au interpretat Legea pentru alegerea Preşedintelui în ansamblul ei și astfel, au ajuns la articolul 54, care spune următoarele: „Al doilea tur de scrutin are loc în aceleaşi secţii de votare şi circumscripţii electorale, sub conducerea operaţiunilor electorale de către aceleaşi birouri electorale şi pe baza aceloraşi liste de alegători de la primul tur“.

Hotărârea BEC din 4 noiembrie 2014 nu conține nici o referire explicită despre înființarea de secții de vot în Diaspora între cele două tururi de scrutin! Hotărârea se referă doar la o clarificare a unei sintagme din lege, pentru a face diferențierea între listele de alegători din țară și tabelele electorale din afară.

Vineri, 7 noiembrie 2014, printr-un comunicat de presă, BEC preciza că “în conformitate cu dispozițiile art 12 din legea nr. 370/2014 nu are atribuții legale cu privire la organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinătate, acestea fiind în competența exclusivă a Ministerului Afacerilor Externe.

BEC subliniază faptul că, în conformitate cu dispoziţiile articolului 12 din Legea pentru alegerea preşedintelui, nu are atribuţii legale cu privire la organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate, acestea fiind în competenţa exclusivă a MAE“, arată BEC.

Însă când a venit vorba de creșterea numărului de secții de vot din Diaspora pentru cel de-al doilea tur, BEC, în loc să emită o decizie care are putere legală, emite un comunicat de presă la miezul nopții, pe 7 noiembrie, la ora 23,58. în care spune că nu există impedimente de natură legală pentru înființarea de noi secții de vot.

În comunicatul de presă de la miezul nopții, BEC spune că: a creat cadrul legal pentru exercitarea atribuțiilor de către autoritatea publică centrală cu competență exclusivă în organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinătate.

Păi dacă nu există un impediment legal, de ce BEC nu spune acest lucru printr-o decizie și doar o anunță prin intermediul unui comunicat de presă care este fără putere juridică și legală?!

Poate pentru că judecătorii  de la BEC, știu bine că legea nu permite înființarea de noi secții de vot între primul și al doilea tur de scrutin și din acest motiv nu au luat o hotărâre legală, aruncând gălușca printr-un comunicat de presă fără valoare juridică, dar astfel să arunce cartoful fierbinte în curtea MAE și să îl facă pe Ministrul Corlțean să decidă el înființarea de noi secții de vot în Diaspora și astfel să încalce legea.

Urmare a acestui scandal și a dublei măsuri aplicată de BEC, Titus Corlățean și-a anunțat luni, demisia, din funcția de Ministru al Afacerilor Externe, precizând că nu vrea să încalce legea, care îi interzice să facă noi secții între cele două tururi de scrutin.

”După hotărârea BEC adoptată în noaptea zilei de marți am fost și noi și opinia publică informată de difuzare a unui al doilea comunicat al BEC. În noaptea de vineri spre sâmbătă, la 12 noaptea, la 23:58, am primit la sediul MAE, pe fax, un comunicat și o adresă în care BEC ne comunică ‘inexistența unui impediment legal referitor la organizarea de noi secții de votare din străinătate. Așa cum MAE a informat public sâmbătă, 8 noiembrie, imediat după luarea la cunoștință a acestui nou comuicat al BEC, MAE a demarat un proces interne de evaluare consolidată pentru îndeplinirea atribuțiilor sale în materie. Vă prezint concluziile acestei evaluări: Instituția MAE își menține integral poziția potrivit căreia nu există bază juridică legală pentru suplimentarea în turul II a unor noi secții de votare în străinătate. Nici legea, art. 54, paragraful 1, dar și alte dispoziții legale din legea respectivă, dar nici hotărârea BEC din 4 noiembrie nu permite tragerea acestei concluzii potrivit căreia s-ar putea înființa noi secții de votare în străinătate (arată două documente). Hotărârea BEC nu prevede nimic cu privire la inexistența unui impediment legal și are forță juridică, comunicatul de presă face această mențiune și nu are forță juridică. În consecință, ca ministru, am obligația să asigur împreună cu echipa MAE respectarea legalității, dar și prezervarea imaginii și prestigiului instituției MAE. L-am informat cu puțină vreme în urmă pe prim-ministrul României și vă informez și pe dvs că am decis să-mi depun mandatul de ministru al Afacerilor Externe. Nu să accept și nu accept să încalc legea și legalitatea, nu pot accepta ca instituția MAE să fie obligată să încalce legea și legalitatea pe considerente de interese politice electorale ale d-lor Băsescu și Iohannis și nu pot accepta să ofer motive de contestare a alegerilor prezidențiale din turul II pe considerente de nelegalitate a înființării de noi secții de votare în străinătate. Pentru că doresc să respect legea, am decis să-mi depun mandatul de ministru al Afacerilor Externe”, a spus Titus Corlățean în conferința de presă susținută la sediul MAE.

Așadar Autoritatea Electorală Permanentă este absentă și lipsește cu desăvârșire, deși are atribuții directe în organizarea alegerilor, iar BEC a jonglat după cum i-a cântat Băsescu pentru a-l forța pe Corlățean să demisioneze.

Dacă membrii BEC, cinci dintre ei fiind judecători la Înalta Curte, stabileau printr-o decizie oficială publicată în Monitorul Oficial, în care să scrie că MAE poate înființa noi secții de vot între cele două tururi de scrutin, în Diaspora, niciun ministru nu se putea opune unei astfel de decizii.

BEC și AEP sunt complici la planul lui Băsescu de contestare a rezultatului votului din turul doi al alegerilor prezidențiale, în caz că Iohannis pierde alegerile.

Dacă Titus Corlățean ar fi decis să înființeze noi secții de vot în Diaspora, ar fi încălcat legea, și astfel i-ar fi oferit pe tavă, motivul real și legal, lui Băsescu și Iohannis, să conteste rezultatul alegerilor din 16 noiembrie 2014.

1013 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*