110 de la primul zbor al lui Traian Vuia

loading...

Pe 18 martie 1906, inventatorul român Traian Vuia a reușit la Montesson în Franța, primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul. Aparatul creat de român s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii.

vuiaVuia 1 a fost numele avionului realizat de Traian Vuia și era considerat de autorul său un ”aeroplan-automobil”. Avionul a fost realizat dintr-un cadru de țevi de oțel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul, de 20 CP, funcționa cu anhidridă carbonică pe post de combustibil, iar trenul de aterizare era constituit din patru roți cu pneuri, suprafața de susținerea fiind de 14 mp. Avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

Aparatul a rulat cca 50 metri, apoi s-a desprins de la sol și a zburat 12 metri la o înălțime de 1 metru. Un vânt lateral puternic a făcut ca aparatul să nu poată zbura mai mult, dar premiera era realizată: primul zbor mecanic din istoria omenirii fusese înfăptuit. Până atunci, decolarea dispozitivelor de zbor se realiza prin mijloace exterioare aparatului, precum catapulte, remorcări sau cabluri de lansare.

Traian Vuia ajunsese în capitala Franței la 1 iulie 1902, cu intenția de a pune în practică proiectul său original de aparat de zbor, conceput în anii studenției. A înaintat proiectul Academiei de Științe din Paris la 16 februarie 1903. Acesta a fost însă respins, forul științific amintit fiind convins că este imposibil zborul cu un aparat mai greu decât aerul. Totuși, la 15 mai 1903, Traian Vuia și-a brevetat invenția în Franța.

A purces la construcția aparatului, care avea să fie gata în decembrie 1905.

Marea premieră din 18 martie 1906 fusese precedată de alte două încercări în același an, la 5 februarie și 6 martie, nereușite, în special, din cauza condițiilor meteo nefavorabile.

Continuând să-și îmbunătățească aparatul de zbor, Traian Vuia a reușit, la 17 iulie 1907, să zboare pe o distanță de 60 de metri, la Bagatelle.

 

După momentul 18 martie 1906, continuând studiul și experimentele din domeniul zborului mecanic, Traian Vuia a construit și experimentat noi tipuri de avioane perfecționate, între care două tipuri de elicoptere cu mai multe reactoare cu propulsie, care vor aduce o contribuție esențială la progresul zborului vertical (1918-1921).

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, va participa, sâmbătă, 19 martie 2016, începând cu ora 11.00, la Ziua Porţilor Deschise a Aeroclubului Teritorial „Aurel Vlaicu” Bucureşti – Aerodrom Clinceni.

Evenimentul marchează împlinirea a 110 ani de la primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul, care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii.

Aparatul de zbor, denumit „Liliacul”, a fost realizat de Traian Vuia, iar primul zbor a fost efectuat în Franţa, la Montesson. Replica la scară a acestui avion, realizată de Asociaţia pentru Propaganda şi Istoria Aviaţiei ARPIA – Filiala Craiova, va fi expusă, alături de aeronave ale Aeroclubului României, în parcul static amenajat.

Cu această ocazie, vor debuta şi antrenamentele pentru sezonul de zbor 2016 ale membrilor formaţiei de înaltă acrobaţie aeriană a Aeroclubului României „Hawks of Romania”. În plus, zboruri şi salturi de antrenament vor fi efectuate şi de către sportivii loturilor judeţene de planorism şi paraşutism.

353 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*