Breaking news

Dezbatere cu scântei în Parlamentul European privind MCV

loading...
0 1

Parlamentul European, aflat în ședința plenară la Strasbourg, a luat miercuri, în discuție metodologia de lucru, aplicarea şi viitorul Mecanismului de Cooperare şi Verificare instituit la adresa României și Bulgariei.

parlamentul european - nicolai si cretuDezbaterea pe marginea MCV a fost plină de scântei, întrucât eurodeputații PNL și PSD au criticat poziția lui Reding și Barroso în timp ce PDL a lăudat MCV.

În cadrul dezbaterii, europarlamentarul PNL Cristian Buşoi s-a arătat foarte critic faţa de modul în care MCV funcționează în prezent.

În opinia lui Cristian Buşoi, în acest moment, MCV nu are un termen limită şi nici vreo metodologie de lucru. De asemenea, europarlamentarul liberal consideră inacceptabil ca în decursul celor 6 ani în care a fost aplicat MCV României să fie adăugate condiționalități suplimentare faţă de cele stabilite inițial, iar aria de cerințe a celor 4 condiționalități inițiale să fie extinsă.

“Solicit Comisiei Europene să elaboreze o metodologie de lucru şi mai ales un calendar clar de închidere a acestui mecanism care a devenit mai degrabă unul de verificare decât de cooperare, un mecanism intens politizat şi o sursă de atacuri politice, așa cum s-a dovedit şi în această seara prin atacurile rușinoase ale domnului Preda la adresa Primului Ministru al României”,  a declarat Cristian Busoi în plenul Parlamentului European.

Europarlamentarul Corina Crețu, vicepreședinte al PSD, consideră că declarațiile comisarului european pentru extindere și politica de vecinătate, Stefan Fule, sprijină poziția României conform căreia între raportul MCV și aderarea la spațiul Schengen nu există nicio legătură, și contrazice afirmațiile președintelui Traian Băsescu, care prin declarațiile sale creează o asemenea legătură, dar și pozițiile statelor care s-au opus aderării României și Bulgariei la Schengen, în cadrul ultimului Consiliu JAI.

Miercuri seara, în plenul Parlamentului European, comisarul european Stefan Fule a declarat foarte clar, fără să lase loc de interpretare, că între Schengen și MCV nu există nicio legătură și că nu sprijină tendința unor state membre UE de a face o legătură politică între aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen și Mecanismul de Cooperare și Verificare. Au existat mai multe astfel de poziții ale unor oficiali europeni, chiar domnul președinte Barroso a spus că între cele două, Schengen și MCV, nu există legături, Parlamentul European de asemenea. Se pare că aceste declarații nu au ajuns și la urechile președintelui Traian Băsescu sau a celor din PDL. Nu se explică altfel de ce aceștia insistă pe un set de măsuri, prezentat ca fiind singura soluție pentru primirea României în spațiul Schengen, dar care nu face altceva decât să lege MCV de aderarea țării noastre. Este clar că aderarea României la spațiul Schengen este blocată din anumite considerente pur politicianiste”, a declarat europarlamentarul PSD Corina Crețu.

Europarlamentarul PNL Norica Nicolai a atacat dur poziția comisarului european Viviane Reding și a lui Barroso : Mă bucur că această declarație a prezentat-o domnul comisar Fule, care susținea într-o dezbatere anterioară că nu este un partizan al justiției selective. Nici noi nu suntem partizani ai justiției selective, domnule comisar, și asta nu o spun pentru dumneavoastră, ci pentru cei care sunt partizani ai acestui tip de justiție: doamna Reding și domnul Barroso. Nu avem de-a face cu un real mecanism de cooperare și verificare, pentru că, în cazul României, acest mecanism se numește “mecanism de verificare”. Nu avem de-a face cu un mecanism juridic care este unul sui generis pentru că el nu are un termen între părțile contractate, nu are o metodologie despre care acum vorbiți că se pune la punct, nu are decât o viziune discreționară, partizană politic, generată de interesele unui grup politic. În aceste condiții, credem că ar trebui să vorbim despre un deficit de democrație în Uniunea Europeană, nu cu privire la situația Bulgariei și a României. Suntem parteneri egali în Uniunea Europeană, democrația înseamnă reguli și standarde comune pentru toate statele membre și nu parteneriate privilegiate în care unii dictează altora, pentru că acest lucru se întâmplă în acest mecanism de cooperare. Cum vă explicați, domnule comisar, că ni se cere să incriminăm faptul că presa îndrăznește să prezinte public situații care pun în dificultate judecători? Este împotriva practicii CEDO, împotriva oricărei reguli europene, împotriva oricărei reguli democratice. Acest lucru ni se cere însă de către Uniunea Europeană și cred că trebuie să discutăm despre deficitul nostru de democrație și nu al celor două state pe care monitorizăm. Cum vă explicați, domnule Comisar, și aș vrea să transmiteți domnului președinte Barroso, că întotdeauna suntem judecați după criterii care nu au nici un fel de sursă și viabilitate în tratate?

Comisarul pentru extindere Stefan Füle a precizat aseară, în intervenția sa din plenul Parlamentului European: Comisia Europeana nu sprijină tendinţa unor state membre să facă o legătură politică între Schengen şi MCV. Procesul Schengen are propriile sale instrumente de evaluare a capacităţii şi MCV nu vrea să înlocuiască aceste instrumente.

În schimb europarlamentarul PDL, Petru Luhan consideră că păstrarea MCV-ului este o garanție în plus pentru instituțiile europene, dacă au dubii, că vom progresa în ceea ce privește reforma în justiție şi lupta anticorupție. Raportul din ianuarie este un raport bazat pe fapte şi reflectă în mod corect acţiunile instituţiilor statului. Nu trebuie decât să luăm în consideraţie punctele exprimate în raportul Comisiei şi să acţionăm pentru eliminarea a ceea ce este considerat negativ, nu pentru că aşa ne cere Comisia Europeană, ci pentru că acestea sunt standardele Uniunii Europene, pe care noi ne-am angajat să le respectam.

După schimbul dur de replici de aseară, Comisarul Füle a concluzionat ironic: am auzit nenumărate solicitări pentru un calendar privind ridicarea monitorizării, dar nimeni nu s-a referit la un calendar pentru îndeplinirea recomandărilor din raportul MCV.

Mecanismul a fost înfiinţat în decembrie 2006, prin Decizie a Comisiei. Adoptarea Deciziei a permis finalizarea  procesului de aderare a României (şi Bulgariei) la UE la 1 ianuarie 2007. Pentru România, Mecanismul include patru obiective, iar pentru Bulgaria şase.

Cele patru obiective MCV pentru România sunt:

1. Garantarea unui proces judiciar mai transparent şi mai eficient, în special prin consolidarea capacităţilor şi a responsabilizării Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea şi evaluarea impactului noilor coduri de procedură civilă şi penală.

2. Înfiinţarea, conform celor prevăzute, a unei agenţii pentru integritate cu responsabilităţi în domeniul verificării patrimoniului, al incompatibilităţilor şi al potenţialelor conflicte de interese, precum şi cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care să poată duce la aplicarea unor sancţiuni disuasive.

3. Continuarea, în baza progreselor deja realizate, a unor cercetări profesioniste şi imparţiale cu privire la acuzaţiile de corupţie la nivel înalt.

4. Adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire şi combatere a corupţiei, în special în cadrul administraţiei locale.

loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata