PNL se opune desființării a 30 de judecătorii și parchete din România

loading...

Parlamentarii liberali se opun desfiinţării unui număr de 30 de judecătorii şi parchete de pe lângă judecătorii pe motiv că iniţiativa Guvernului va îngreuna accesul la justiţie pentru un milion de români.

judecatorii inchiseTrecuți în Opoziție, liberalii încep să vadă mai bine greșelile guvernării USL. În cadrul unei conferinţe de presă susţinută astăzi, luni, deputaţii PNL Ioan Cupşa şi Theodor Nicolescu, membri ai Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi, alături de Cristina Pocora, purtător de cuvânt al PNL, au făcut publică poziţia Partidului Naţional Liberal care se opune aprobării tacite, în Camera Deputaţilor, a Proiectului de Lege privind desfiinţarea unor instanţe judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea (PL-x nr. 33/2014).

Iniţiativa Guvernului României, transmisă Parlamentului în data de 11 februarie a.c., prevede desfiinţarea unui număr de 30 judecătorii şi parchete de pe lângă judecătorii fiind, în opinia reprezentanţilor PNL, elaborată “în dispreţul principiului supremaţiei legii şi împotriva prevederilor constituţionale”.

Camera decizională pentru această iniţiativă este reprezentată de către Senat, termenul de aprobare tacită în Camera Deputaţilor fiind 11 aprilie a.c. “Deputaţii PNL membri în Comisia Juridică vor solicita astăzi raport de respingere pentru acest proiect legislativ, astfel încât mâine (marţi, 8 aprilie a.c. – n.r.), acesta să fie supus votului în plen şi respins. Dacă în Guvernul Boc au fost desfiinţate spitale, acum, în Guvernul Ponta 3, se doreşte desfiinţarea unor instanţe”, a declarat doamna deputat Cristina Pocora, purtătorul de cuvânt al Partidului Naţional Liberal.

Accesul la justiţie este un drept fundamental, regăsit în mod expres în prevederile art.21 din Constituţia României. Acest drept fundamental este un drept pozitiv, adică un drept pentru a cărui realizare statul trebuie să intervină alocând resurse materiale şi de personal. Singurele limitări acceptate ale acestui drept sunt date de limitele resurselor economice şi sociale pe care statul le are la un moment dat! Altfel spus, dacă şi numai dacă nu există resurse, statul poate limita accesul liber la justiţie!”, a declarat domnul deputat Ioan Cupşa.

Parlamentarul Theodor Nicolescu a declarat că iniţiativa elaborată de către Ministerul Justiţiei nu are la bază un studiu de impact. “La un calcul simplu, prin desfiinţarea a 30 de instanţe judecătoreşti sunt afectaţi: aproximativ 1 milion de cetăţeni justiţiabili, “rearondaţi”, aproximativ 500 de magistraţi şi funcţionari ai justiţiei “relocaţi” la alte instanţe”, a arătat parlamentarul PNL.

Totodată, decizia desfiinţării unui număr de 30 judecătorii şi parchete de pe lângă judecătorii nu este justificată de costul funcţionării acestor instituţii, mai ales că România a avut anul trecut o creştere economică ce se preconizează a se repeta şi în acest an. Mai mult, cheltuielile au fost incluse în bugetul de stat aprobat pentru 2014 şi există soluţii pentru diminuarea lor, precum reducerea sau eliminarea diurnei de deplasare a magistraţilor, care, în foarte multe judecătorii, ajunge la o sumă semnificativă.

Judecătoriile propuse spre desfiinţare au raportat, în medie, 2.500-2.700 de dosare înregistrate anual, ceea ce înseamnă un total de 75.000-80.000 de dosare.

Reprezentanţii PNL în Comisia juridică au arătat, totodată, că prin desfiinţarea celor 30 de judecătorii, va creşte distanţa pe care cetăţenii arondaţi vor fi obligaţi să o parcurgă până la cea mai apropiată judecătorie.

Desfiinţarea unor instanţe judecătoreşti este o limitare a accesului la justiţie deoarece justiţiabilul va avea distanţe mari de parcurs în condiţiile unei infrastructuri de transport deficitară, cu cheltuieli aferente mai mari. Fiind afectaţi în mod special justiţiabili din mediul rural, justiţiabili cu venituri foarte modeste, efectele nefericite ale acestei măsuri vor fi cu atât mai serioase, justiţiabilul va fi împiedicat să se judece, va fi descurajat să îşi mai caute dreptatea”, a arătat parlamentarul liberal Ioan Cupşa.

Deputatul a subliniat şi că “limitarea accesului la justiţie, prin prisma distanţelor mari de parcurs (de la domiciliul justiţiabilului la locul situării instanţei de judecată ), este o concluzie a raportului din anul 2012 a Comisiei Europene pentru Eficienţa Justiţei  – concluzie pomenită chiar în expunerea de motive propusă de Ministerul Justiţiei”.

Instituţiile europene au recomandat României îmbunătăţirea calităţii actului de justiţie şi nicidecum desfiinţarea unor instanţe judecătoreşti. Studiile arată că în Uniunea Europeană nu există o tendinţă clară în ceea ce priveşte evoluţia numărului de instanţe judecătoreşti de prim grad, echivalentul  judecătoriilor noastre. “În ţările est-europene, acolo unde se întâmplă reforme judiciare importante, tendinţa este de creştere a numărului de instanţe, “accesul la instanţe pentru un număr cât mai mare de utilizatori este deci o prioritate” – aşa cum se afirmă în raportul din anul 2013 al Grupului de lucru interinstituţional, raport care a fost influenţat hotărâtor de Raportul pe anul 2012 al CEPEJ (The European Commission for the Efficiency of Justice, n.r.)!”, a explicat deputatul Ioan Cupşa.

Un alt aspect al Proiectului de Lege privind desfiinţarea unor instanţe judecătoreşti şi a parchetelor de pe lângă acestea îl reprezintă dorinţa Guvernului de a închide, în unele judeţe, precum Hunedoara, Sibiu sau Maramureş, un număr de două judecătorii, în timp ce alte judeţe, precum Teleorman, nu figurează pe lista anexată la proiectul de lege.

524 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*