Istoria comerțului așa cum îl știm azi. Iată cum au apărut casele de marcat

loading...

Casa de marcat a devenit unealtea nelipsita din nisa comertului. Ne putem raporta la aceasta unealta ca la un sistem antifrauda, un aparat care usureaza gestiunea sau ca pe o impunere legislativa atunci cand lucram in domeniul comertului ( de la restaurante, magazine de haine sau hypermarketuri).  Cum a aparut totusi aceasta necesitate? Ei bine, nu ca o nevoie a statului de a tine evidenta profiturilor magazinelor.

case de marcatCasa de marcat a aparut la putin timp dupa razboiul de independent American, in Ohaio, Dayto culmea ca un sistem anti-frauda dar nu asa cum probabil v-ati asteptat. Inventatorii casei de marcat au fost James Ritty si  John Birch. James era propietarul unui bar care, putin suparat pe angajatii sai, si-a dorit sa gaseasca o formula prin care acestia sa nu isi mai asume bani necuveniti. Astfel in  1879 apare primul model de casa de marcat  mecanica “ Ritty’s Incorruptiblle Cashier” iar in 1883 este patentata. De aici lucrurile iau o amploare interesanta. James realizeaza ca  ii este dificil sa gestioneze doua afaceri concomitent asadar acesta a vandut patentul lui Jacob H. Eckert un vanzator chinez.  Acesta a infiintat mai tarziu  “National Manufacturing Company”.  1884 Eckert a vandut compania lui  John H. Patterson care a redenumit-o in “ National Cash Register Company “ si a inceput sa ii regandeasca atat designe-ul cat si utilitatea.

Daca prima casa de marcat nu emitea bon acesta fiind practic doar un calculator mecanic ce actiona un sertar de bani simultan cu un clopotel ce anunta deschiderea acestuia, cea creata de Patterson la “National Cash Register Company” se apropie mai mult de cea pe care o stim si o vedem atat de des in zilele noastre. Vorbim de asa numita “rola-martor” cea care inregistreaza fiecare tranzactie efectuata pe casa de marcat si, desigur, bonurile (nefiscale pe acea vreme).

Casa de marcat a fost, totusi, cu adevarat revolutionata in 1906 cand inginerul  Charles F.Kettering de la “National Cash Register Company” a creat casa de marcat electrica.

Din acest punct al timpului oamenii s-au axat din ce in ce mai mult pe usurarea muncii omului si sistemele antifrauda.  Cum nisa comerciala s-a dezvoltat, magazinele mici au inceput sa devina minimarketuri, hypermarket, etc oamenii au avut nevoie de aparatura din ce in ce mai buna si cum vorbim deja de  perioada in care casele de marcat si fiscalizarea acestora, ca statul sa poate tine evidenta profiturilor magazinelor, erau obligatorii.

Pentru a usura traficul in magazine si a folosi timpul eficient oamenii aveau nevoie sa schimbe vechile caiete de notite pe care insemnau fiecare vanzare cu ceva mai rapid, astfel au aparut si imprimantele fiscale (imprimantele termice).

Desi existau deja imprimantele clasice, pe matrice punctiforma aveau nevoie de ceva mai rapid si silentios dat fiind faptul ca oamenii au inceput sa foloseasca in numar cat mai mare magazinele mari. Asadat in magazine si benzinarii, de fapt cam tot ce tine de comert au inceput sa foloseasca imprimantele fiscale (termice). Acestea sunt silentioase si mult mai rapide deoarece in loc sa printeze hartia prin aplicare de presiune cu cerneala, punct cu punct,  printeaza prin incalzirea selectiva a hartiei termice ( o hartie subtire, imprimata cu cerneala ce devine vizibila doar expusa la caldura).

Ceea ce numim noi azi “Casa de marcat” in magazinele mari este practic un aparat compus din 3 piese : casa de marcat digitala, imprimanta fiscala si sertar de bani. 

869 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*