Guvernul Tudose este disperat după bani. Acciza la carburanţi, reintrodusă de la 1 septembrie

loading...

La nici jumătate de an de când au scos acciza la carburanţi, prostind românii să-i voteze, Guvernanţii PSD anunţă că reintroduc taxa pe carburant de la 1 septembrie ceea ce va duce la scumpiri în lanţ la toate produsele şi serviciile.

popmpa.carburantiGuvernul Tudose nu ştie cum să acopere gaura uriaşă de la buget şi reintroduce acciza de 7 eurocenţi la carburanţi. Creşterea accizelor pe carburanţi nu figura în niciuna dintre variantele programului de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE.

Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.

Proiectul de ordonanţă prevede că, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

Dacă în prezent, preţul mediu la pompă al unui litru de benzină dintr-ul sortiment ieftin (fără plumb, cifră octanică 95) este în România de 4,60 lei, echivalent cu 1,0070 euro, de la 1 septembrie, preţul mediu al unui litru de benzină din cel mai ieftin sortiment ar ajunge – ignorând alte influenţe asupra preţului – la 5,05 lei, echivalent cu 1,1066 euro la cursul BNR din 8 august, de 4,5635 lei/euro.

Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge simular cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.

Un preţ mai mic decât în România nu există, la nivelul UE, decât în Polonia, unde nivelul mediu la pompă este de 0,99 euro/litru.

La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro).

După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.

Mulţi şoferi nu vor mai alimenta din România, preferând Ungaria şi Austria, ţări care vor oferi preţuri mai bune de luna viitoare şi o rambursare rapidă a unei părţi din accize.

Majorarea accizei la carburanți poate aduce pierderi la bugetul de stat

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că o majorare a accizei la carburanți ar putea aduce pierderi la bugetul de stat și solicită Guvernului să nu adopte o astfel de măsură de la 1 septembrie 2017.

În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care 5 miliarde litri motorină și 2 miliarde litri benzină.

“În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorină și benzină, transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România și a scăderii cu același procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câștig ipotetic al statului român! Cei 38 de bani în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 45,22 de bani (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină și benzină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 3,16 miliarde lei, presupunând că se va menține nivelul consumului de motorină și benzină nemodificat. Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. (De exemplu, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România). Reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări va aduce în realitate pierderi la bugetul statului. Prin pierderea întregii accize aplicate în prezent, de 330 Euro/1000 litri la motorină și de 359 euro/1000 litri la benzină, a majorării de 38 de bani și a TVA-ului aferent (aplicat atât prețului motorinei, accizei cât și majorării acesteia) – statul român deși, teoretic, ar beneficia virtual de încasări de aproximativ 3,16 miliarde lei doar din majorarea accizei la motorină și benzină, în practică nu va încasa în valoare absolută mai mulți bani! Va încasa mai mulți bani în valoare unitară – pe fiecare litru de motorină vândut în România însă în situația scăderii consumului de motorină cu mai mult de 15% în România, statul român va încasa mai puțini bani decât înainte de majorarea accizei”, precizează UNTRR.

În 2014, statul român își propusese să încaseze 50,6 milioane euro lunar din supra-acciză, din care circa 36 milioane euro din acciza suplimentară la motorină și aproape 15 milioane euro din acciza suplimentară la benzină.

Statisticile au confirmat că s-a încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puțin, din care 3 milioane euro mai puțin la motorină și 8 milioane euro mai puțin la benzină.

În iulie 2014, Institutul Național de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România.

Pentru a recupera această scădere, statul român a calculat rata de schimb pentru plata accizelor la carburanți într-un mod ingenios la o rată de 4,7380 lei, în loc de 4,4093 (rata din prima zi lucrătoare a Băncii Centrale Europene, rată obligatorie până la atingerea pragului minim al accizelor la carburanți în UE), majorând cu 7,45% valoarea colectată în lei. Această rată de schimb originală însemna o acciză de 430 euro/1000 litri calculată la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decât rata minimă reglementată la nivelul UE – având în vedere că TVA se adaugă prețului final și accizei, doar că majorarea de 7 cenți și rata de schimb originală, cu tot cu TVA – contribuia la majorarea cu 12,4 eurocenți/litru de motorină.

Transportatorii români pot alimenta din Ungaria unde prețul motorinei net, fără TVA, și cu acciza recuperată este mai mic decât în România. La fel și în Austria, unde prețul motorinei net, fără TVA, este mai mic decât în România, iar TVA-ul se recuperează ușor.

Începând cu 2014, toți operatorii de transport rutier, la schimbarea de vehicule noi sau second-hand, au cumpărat autovehicule cu rezervoare mai mari, de peste 800 litri până la 1.200 litri (pot fi de până la 1500 litri legal) și pot alimenta la Viena pentru un traseu până la Constanța și înapoi la Viena.

UNTRR atrage atenția autorităților că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcționat cu dificultate, întrucât toți transportatorii rutieri români care operează curse internaționale alimentează în afara țării, iar cei din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internațional, au preferat să alimenteze în afara țării, iar transportatorii străini în tranzit au renunțat complet la alimentări cu carburant în România, sumele restituite reprezentând sub 3% din bugetele de peste 600 milioane lei alocate teoretic anual, în practica pe fluxul de lichidități al Ministerului Finanțelor sumele alocate în bugetele reale fiind disponibile la început de an și spre final de an la nivel de 2-3% din bugetele teoretice.

În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăți, când au fost plătite 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%.

1591 0
loading...
No Comment

Lasă un comentariu

*

*