Breaking news

Explicatii privind componenta si functionarea motoarelor electrice

loading...

Motorul electric sau electromotorul este utilizat in activitati din cele mai variate la momentul actual. Intreaga omenire a inceput sa se bazeze pe avantajele tehnologiei in aproape toate domeniile, iar electricitatea si motoarele sunt lucrurile de care nu se mai poate lipsi nicio locuinta sau gospodarie.

Cele mai multe dintre motoarele electrice functioneaza pe baza fortelor electromagnetice care au puterea de a actiona asupra unui conductor parcurs de curent electric aflat in camp magnetic. Exista, totodata si motoare electrostatice pe baza fortei Columb sau motoare piezoelectrice.

Structura acestuia, indiferent de modelul sub care se incadreaza este construita din doua parti componente, respectiv, stator si rotor. Statorul reprezinta partea fixa a motorului, in general exterioara, care incorporeaza in componenta sa carcasa, bornele de alimentare, armatura feromagnetica statornica si infasurarea statorica.

Pe cealalta parte, rotorul constituie partea mobila a motorului, plasata, adesea, in interior. Este alcatuit dintr-un ax si o armatura rotorica ce are rolul de a sustine infasurarea rotorica. Interfierul este o portiune de aer aflata intre motor si stator care permite miscarea completa a rotorului fata de stator, grosimea acestuia, fiind un indicator important in performantele motorului, asigurand un randament ridicat.

Clasificarea motoarelor electrice

Motoarele electrice pot fi clasificate in functie de doua mari categorii, mai exact, dupa tipul curentului, in cadrul careia, vorbim de motoarele cu curent continuu si motoarele de curent alternativ si in functie de numarul fazelor curentului cu care functioneaza, putand fi motoare monofazate sau polifazate.

  • Motoarele de curent continuu

Acest model a fost inventat in 1873 prin conectarea unui generator de curent continuu la un generator asemenea. In acest mod s-a putut observa ca masina se roteste, realizand conversia energiei electrice absorbite intocmai de la generator. Astfel, inventatorul Zenobe Gramme a constatat ca generatorul initial era, in fond, o masina electrica reversibila, care putea sa lucreze ca un cunvertizor de energie bidirectionala.

Motorul de curent continuu are de-a lungul statorului polii magnetici si bobinele polare concentrate care au efectul de a crea campul magnetic de excitatie.  Pe ax, se gaseste situat colectorul care reuseste sa schimbe sensul de actionare a curentului electric prin infasurarea rotorica in asa fel incat campul magnetic de excitatie sa indeplineasca in permanenta o forta fata de rotor.

  • Motorul de curent alternativ

Motoarele de curent alternativ functioneaza cu ajutorul principiului campului magnetic invartitor. Acest principiu a luat nastere in 1882 prin identificarea sa de catre Nikola Tesla. La un an distanta, a proiectat un motor de inductie bifazat, punand, astfel bazele masinilor electrice ce functioneaza pe baza acestui principiu. Sistemele de transmisie prin curent alternativ au fost utilizate in generarea si transmisia eficienta la distanta a energiei de calitate electrica, marcand cea de-a doua Revolutie Industriala cunoscuta in istorie.

  • Motorul de inductie trifazat

Motorul de inductie trifazat este cunoscut ca fiind cel mai utilizat motor electric in majoritatea actionarilor electrice de puteri medii sau mari. Statorul acestui tip de motor este alcatuit din armatura feromagnetica statorica pe care e plasata si infasurarea trifazata statorica indispensabila producerii campului magnetic invartitor.

Turatia masinii de inductie se modifica prin schimbarea alunecarii sale ori prin schimbarea turatiei campului magnetic invartitor. Aceasta alunecare se poate modifica din tensiunea de alimentare si din rezistenta infasurarii rotorice prin urmatoarea functionare: cu ajutorul unui reostat la bornele retorice, se creste rezistenta retorica si se variaza tensiunea de alimentare  sau se mentine si se variaza rezistenta din rotor printr-un reostat variabil – odata cu cresterea rezistentei retorice cresc si pierderile din rotor si automat are loc si o scadere a randamentului motorului.

  • Motorul de inductie monofazat

Atunci cand sistemul trifazat de tensiuni devine mai putin accesibil, cum se intampla adesea in aplicatiile casnice, se recurge la categoria de motoare electrice monofazate. Curentul electric monofazat nu reuseste sa produca camp magnetic invartitor, pursatoriu, acest lucru semnificand ca este fix in spatiu si variabil in timp.

Se poate obtine un sistem bifazat de curenti ce produc un camp magnetic invartitor prin atasarea pe stator a unei faze auxiliare insierate cu un condensator la un unghi de 900. Dupa pornirea motorului se deconecteaza acea faza auxiliara printr-un intrerupator centrifugal. Sensul de rotatie poate fi schimbat daca se muta condensatorul din faza auxiliara in faza principala.

Atunci cand se doresc actionari cu turatii mici pentru aplicatii specifice, se utilizeaza reductorul. Acesta este un echipament mecanic care reduce numarul de turatii la motor. In mod standard, motoarele elctrice prezinta turatii care incep de la 750 de rotatii pe minut, pana la 1000, 1500 si 3000 rpm. Pentru turatii mai mici, se monteaza pe motoare, reductoarele care pot fi reduse de 1.5 ori, 1.7 ori, 2 ori pana la mii de ori, crescand astfel si cuplu. Aplicatiile care au nevoie un asemenea tip de actionare sunt: elevatoarele, benzile transportatoare in procesul tehnologic, spalatoriile auto, lifturile, scarile rulante sau ventilatoare.

BRACO este unul din cei mai cunoscuti distribuitori de motoare electrice, reductoare, precum si componentele sau accesoriile acestora. Calitatea si rezistenta sunt atributele care recomanda acest nume pe acest segment de piata.

loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata